A A+ A++

W Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu (ul. Kościuszki 3) czynna jest wystawa Małgorzaty Dawidiuk zatytułowana „12 Bram Nowego Świata Ikony – cienie epifanią Światła”.

Wystawa przemyskiej artystki wskazuje na duchowość i transcendentność, czym znakomicie wpisuje się w okres Wielkanocy, najważniejszego święta chrześcijan. We wstępie do katalogu autorka pisze:

„Ikony-cienie stanowią współczesną formę malarstwa, opartą na podbudowie teologii ikon. Są wyrazem poszukiwań artystycznych i nie uzurpują sobie prawa do statusu malarstwa sakralnego. Światło jest ich głównym tematem wraz z jego boską emanacją promieniowań i odblasków. Ikony-cienie z jednej strony wskazują na tradycję, z drugiej zaś przekraczają materię sakralności, zmierzając ku sztuce abstrakcji. W chrześcijańskiej ikonie transcendentną rzeczywistość, jako wieczną światłość, wyrażają nimby – świetliste otoki wokół głowy przedstawionej postaci. Taki symbol oznaczał światłość i chwałę. (…). Złote nimby, z całą ich symboliką, odgrywają bardzo ważną rolę w kompozycji każdej tradycyjnej ikony, a także ikon-cieni, gdzie zarysy sylwetek ze złotymi nimbami wskazują na ich osobowy i jednocześnie duchowy wymiar. W ikonach-cieniach źródło światła pozostaje niewidoczne, podobnie jak w klasycznych ikonach, znajduje się poza obrazem, ma charakter metafizyczny i wprowadza treści symboliczne. (…) W rezultacie to one doprowadziły do powstania myśli twórczej i zrodzenia się tematu w postaci cyklu obrazów emanujących epifanią światła. Ten zestaw plastyczny i jego siła przekazu pozwala na odnalezienie się człowieka w sytuacji wewnętrznego rozbicia, bowiem jego wewnętrzny świat często jest chaosem pożądań, niepokojów i iluzji. Obrazy te są wyrazem plastycznej zadumy nad kondycją i zagubieniem współczesnego człowieka, a równocześnie symbolem poszukiwania światła, jasności, nadziei na tryumf mimo trudności czy kryzysów. W tym cyklu obrazów kształtuje się nowa idea, przechodzi przez przysłowiowe „bramy światłości” z wezwaniem do nowej wizji jaśniejącej na granicy horyzontu. Wyłania się odpowiedź znacząca, akcentująca siłę przekazu światła w dwunastu obrazowych odsłonach – 12. Bram Nowego Świata”.

 Małgorzata Dawidiuk

Urodziła się w Wisznicach na Podlasiu. W Nałęczowie ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. W latach 1988 –- 1994 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych im. I. E. Repina w Petersburgu, na Wydziale Malarstwa i Konserwacji – specjalizacja ikona. W 2022 r. doktorat na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. K. Pułaskiego w Radomiu. Obecnie prowadzi pracownię konserwatorsko – artystyczną „IKOS”. Jest twórcą wielu dzieł sakralnych w postaci ikon, ikonostasów, polichromii, m.in. w: Warszawie, Chołowicach k. Krasiczyna, Koszalinie, Krynicy, Niagou / Słowacja, Olsztynie, Zamienicach k. Legnicy. Autorska współrealizacja malowideł ściennych w Kaplicy Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Krakowie Łagiewnikach. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych i muzealnych w Polsce i za granicą, m.in. w: Kanadzie, Rosji Niemczech, Stanach Zjednoczonych, a także na Ukrainie i Słowacji. Udział w wielu wystawach w kraju i za granicą. Laureatka szeregu nagród i wyróżnień.

Autor: Życie Podkarpackie

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł5 ofiar huraganowego wiatru. Wśród ofiar mieszkańcy powiatu limanowskiego
Następny artykułWybory w okręgu nr 1: wszyscy kandydaci, granice obwodów, siedziby komisji