Dzięki Panu Piotrowi Bugajowi możemy państwu przekazać wiele informacji o dzisiejszym pociągu „specjalnym”
- Skład co dość specyficznym ładunku czyli generatorze o przekroczonej skrajni składający się z
Lokomotywy SM31- 025 typ 411D (pieszczotliwie nazywana trumną przez kolejarzy ze względu na kształt nadwozia). Lokomotywy tej serii zostały zaprojektowane w roku 1973 ( do służby weszły w latach 1976-1985 było ich około 197 sztuk- PKP i przemysł) z przeznaczeniem do ciężkiej pracy manewrowej na górkach rozrządowych lub np. w portach (niekiedy ciężkiej pracy liniowej jak obecnie). Lokomotywa posiada podobny silnik a8C22 jednakże o podwyższonej mocy o około 50% dzięki zwiększeniu ciśnienia i doładowani oraz zmianie regulacji obrotów silnika. Z ważniejszych cech technicznych należy zaliczyć kilka podstawowych parametrów trakcyjnych wyżej opisanej lokomotywy spalinowej:
A ) układ osi wózków Co Co
B) Długość całkowita 17 000 mm
C) Rozstaw osi skrętu wózków 8750 mm
D) Masa służbowa 116 400 kg
E) prędkość maksymalna 80 km/h
F) Pojemność zbiorników paliwa: 4000 L
G) Przekładnia Elektryczna Dc
Wagon typu platforma budowy normalnej – wózki czteroosiowe stosowana do ładunków przestrzennych nie wymagających szczególnej wrażliwości na warunki atmosferyczne
Lub odpowiedni przed nimi zabezpieczone oraz do ładunków długich takich jak dłużyce
2 wagony budowy normalnej (typowo pasażerskie socjalne dla obsługi wyżej wymienionego składu)
Oraz przysłowiowy i najważniejszy regulowany wagon o Przekroczonej skrajni (obwodzie torowiska mówiąc potocznie) typ Krupp 32- osiowy specjalnej budowy do transportu generatora dużej mocy.
Wyżej wymieniony skład Rusza w dalszą drogę z południa Polski do Gdańska Portu w celu dostarczenia wyżej wspomnianego Generatora. Ze względu na ponadnormatywne rozmiary skład porusza się prędkością 20 km/h . Ze względu na olbrzymi ciężar samej lokomotywy jak i składu proszę wszystkich o zachowanie szczególnej ostrożności jak zobaczycie skład na przejeździe kolejowym.
- Drugi skład towarowy składa się z Lokomotywy spalinowej typ ST44 oraz Wagonów Węglarek lokomotywa St44 i wagonów Węglarek Eaos budowy normalnej.
ST44 , (M 62 oznaczenie węgierskie występujące w Polsce) potocznie zwana Gagarinem, ruskiem , Gagarem, Iwanem) radziecka lokomotywa spalinowa dużej mocy produkowana przez Ługanskij Tiepłowozostroitielnyj Zawód dla wielu krajów państw bloku wschodniego. Pierwotnie pojazd był wyposażony w dwusuwowy silnik spalinowy 14D40 o mocy 1470 kW o dość prostej budowie. Stanowiła jedną z najliczniejszych lokomotyw spalinowych na PKP (lata budowy pierwotnych egzemplarzy to 1965-1988 których ściągnięto około 1194 sztuk + ok 70 w sprowadzono przez firmy prywatne typ 62 M). Wadą lokomotywy jest nadmierne zużycie paliwa i oleju.
Z ważniejszych cech technicznych należy zaliczyć kilka podstawowych parametrów trakcyjnych wyżej opisanej lokomotywy spalinowej :
- Układ osi wózków : Co Co
- Długość całkowita : 17 550 mm
- Rozstaw osi skrętu wózka : 8600mm
- Masa służbowa 116 500 kg
- Prędkość maksymalna: 100 km/h
- Pojemność zbiornika paliwa : 3900 L
- Przekładnia elektryczna DC
Obecnie występuje wiele zmodernizowanych wersji lokomotywy tego producenta
Wagon węglarki typu E 4 osiowa – budowy normalnej (na fotografiach około 20 na pewno) – Służące do przewozu przede wszystkim do przewozu ładunków odpornych na wpływ warunków atmosferycznych sypkich takich jak węgiel , koks , ruda,ziemniaki,buraki żwir piasek, mało lub wielkowymiarowych stałych jak cegła Drewno- dłużyca , papierówka oraz ładunków opakowanych np. w skrzyniach .
E- z wysokimi ścianami i płaską podłogą, bez dachu
Materiały użyte w niniejszej publikacji :
- Atlas Lokomotyw spalinowych Paweł Terczyński wydawnictwa Kolpress
- Lokomotywy spalinowe Produkcji Polskiej Bogdan Pokropiński Wydawnictwo komunikacji i łączności
- Tabor kolejowy Dr. Inż. Aleksander Krzemieniecki Wydawnictwo Komunikacji i Łączności
- Wikipada – domena publiczna
tekst. Piotr Bugaj
fot. Robert Koniec
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS