Po wzrostowym początku tygodnia, notowania ropy naftowej wczoraj zawróciły w dół, a dzisiaj kontynuują zniżkę. Cena ropy Brent spadła poniżej 85 USD za baryłkę, natomiast notowania ropy naftowej WTI zniżkowały poniżej 81 USD za baryłkę. Na powrót do zniżek notowań ropy naftowej złożyły się dwa główne czynniki. Po pierwsze, cotygodniowy raport Amerykańskiego Instytutu Paliw (American Petroleum Institute, API) pokazał duży wzrost zapasów ropy naftowej w USA w poprzednim tygodniu. Według danych API, wyniósł on aż 9,3 mln baryłek przy oczekiwaniach spadku zapasów o około milion baryłek.
Drugim czynnikiem negatywnie wpływającym na notowania ropy naftowej są spekulacje o niezmiennej polityce OPEC+ w kwestii limitów wydobycia ropy naftowej. Wcześniej w tym miesiącu rozszerzony kartel zadecydował o kolejnym obniżeniu limitów produkcji ropy wśród sygnatariuszy porozumienia, jednak wiele wskazuje na to, że już do czerwca polityka OPEC+ się nie zmieni. To oznacza, że kartel nie będzie zapewne tak aktywnie wspierał cen ropy jak dotychczas (zwłaszcza że w ostatnim czasie ceny odbiły w górę). Zamiast tego, akcenty mogą zostać położone na upewnienie się, że dotychczasowe limity są przestrzegane – bo niektóre kraje (w tym Irak) przyznały się do ich przekraczania.
KAKAO
Ceny kakao na kolejnych historycznych rekordach.
Notowania kakao nie przerywają wzrostowej serii. Cena tego towaru w Stanach Zjednoczonych na początku bieżącego tygodnia przekroczyła poziom 9000 USD za tonę i wczoraj sięgnęła już w trakcie sesji bariery 10 tys. USD za tonę. Tym samym, ruch wzrostowy na rynku kakao, który trwa już od wielu miesięcy, nie tylko nie spowalnia, ale wręcz przyspiesza. Jeszcze niecałe dwa miesiące temu notowania kakao były dwa razy niższe.
Główną przyczyną tak dynamicznych wzrostów cen kakao jest obniżona podaż tego surowca. W ostatnim czasie dodatkowym ciosem okazały się słabe plony kakao na Wybrzeżu Kości Słoniowej oraz w Ghanie, czyli w krajach będących jego dwoma największymi producentami.
W rezultacie, firmy spożywcze już teraz dopasowują swoją ofertę do wyższych cen kakao. Produkty o dużej zawartości kakao często są zastępowane przez te o mniejszej zawartości surowca, aby były one akceptowalne cenowo dla klientów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS