Słynna dyrektywa Omnibus weszła w życie 1 stycznia 2023 r. Jej cel od początku był jasny. Unijne przepisy miały ukrócić praktyki sklepów, które wprowadzają konsumentów w błąd.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najpopularniejszym zabiegiem, często stosowanym np. przed Black Friday, było sztuczne podnoszenie cen tuż przed dniem promocji. Dzięki temu zdarzało się, że sklep oferując 30-proc. przecenę w Black Friday wciąż żądał za swoje towary więcej, niż miesiąc przed tym wielkim świętem konsumentów.
Unia nakazała więc przedsiębiorcom podawanie na cenówkach dwóch wartości. Jedna pokazuje obecną cenę, druga – najniższą cenę w okresie ostatnich 30 dni. Klienci mogą dzięki temu sami ocenić, czy promocja rzeczywiście jest dla nich opłacalna.
Efekty Omnibusa
Zespoły Simon-Kucher i Dealavo przyjrzały się faktycznym skutkom regulacji. Z opublikowanej w Wiadomościach Handlowych analizie wynika, że sklepy rzeczywiście rzadziej próbują manipulować klientami. Przykład? W 2022 r. w prawie jednej trzeciej badanych przypadków sprzedawano elektronikę w trakcie Black Friday drożej niż przed zorganizowaniem promocji. Po wejściu w życie dyrektywy – w 2023 r. – odsetek ten spadł do 21 proc.
Rzadziej zdarzało się również, by sklepy podnosiły ceny tylko po to, by później obniżyć je w trakcie Black Friday. W 2022 r. takie przypadki stanowiły 32 proc. badanej próby, rok później już tylko 27 proc.
Inną sprawa, że sukces dyrektywy nie sprawił, że w sklepach zrobiło się taniej. Analitycy przejrzeli pod tym kątem internetowe sklepy odzieżowe i okazało się, że średni rabat zwiększył się nieznacznie – z 17,6 proc. w 2022 r. do 18,2 proc. w 2023 r.
Sklepy mając do wyboru przejrzystą politykę informowania o promocjach i brak promocji, częściej decydowały się na ten drugi wariant. Dwa lata temu obniżki cen zaobserwowano w 69 proc. przypadków, rok później już tylko w 44 proc. Twórcy analizy zauważyli jednak, że część sprzedawców zamiast organizować przeceny na konkretne produkty, zdecydowała się na kody rabatowe “na wszystko”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS