Polski Komitet ds. UNESCO ogłosił wyniki konkursu na esej: “Jak rozumiesz i czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że dziedzictwo kulturowe jest naszym wspólnym dobrem?”. Nagrodę główną otrzymała licealistka z Połczyna-Zdroju, a drugie miejsce zajął licealista z Torunia. Wkrótce nastąpi rozdanie nagród, a prace laureatów zostaną udostępnione do przeczytania na stronie UNESCO.
UNESCO to organizacja, której podstawowym celem jest wspieranie współpracy międzynarodowej w dziedzinach kultury, sztuki i nauki. Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Edukacji, Nauki i Kultury zajmuje się ponadto krzewieniem postawy pełnej szacunku wobec praw człowieka, niezależnie od jego wyglądu, religii, czy statusu.
Polska jest członkiem organizacji od 6 listopada 1946 roku. Jest jednym z pierwszych sygnatariuszy Konwencji UNESCO o Ochronie Światowego Dziedzictwa. Ze względu na swoją misję, organizacja podejmuje rozmaite inicjatywy w celu utrzymywania i wspierania wspomnianych wartości. Wśród takich projektów są np. różne tematyczne konkursy.
Polski Komitet ds. UNESCO został natomiast założony jako odrębna instytucja w 1956 roku. Jego misja jest ogólnie zgodna z celami UNESCO – chodzi o działania na rzecz ochrony pokoju, poprzez budowanie współpracy międzynarodowej w dziedzinach edukacji, nauki, kultury, informacji i komunikacji.
Polski Komitet pełni też rolę łącznika między organizacją, której siedziba znajduje się w Paryżu, a polskimi instytucjami rządowymi i pozarządowymi.
Niedawno jednostka zorganizowała drugą edycję ogólnopolskiego konkursu dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych, który dotyczył zagadnienia dziedzictwa. Uczestnicy tym razem musieli przygotować prace poświęcone tematowi: “Jak rozumiesz i czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że dziedzictwo kulturowe jest naszym wspólnym dobrem?”. Termin nadsyłania prac minął 4 marca, następnie komisja zajęła się sprawdzaniem zgłoszeń. Teraz jury ogłosiło zwycięzców.
Nagrodę główną otrzymała Helena Liszka-Ziemba z Zespołu Szkół w Połczynie-Zdroju im. Stanisława Staszica. Dziewczyna wyjaśniła, że temat konkursu pokrywał się z jej zainteresowaniami. Licealistka jest bowiem miłośniczką literatury, także dawnej.
– Dzięki temu mogę poznać sposób myślenia dawnych pokoleń, wiem, skąd pochodzę, jaka była historia mojej rodziny – powiedziała w rozmowie z gk24.pl licealistka.
Poza tym dziewczyna przekazała także, że dzięki temu, że ma świadomość, kim byli jej najbliżsi, zna swoje korzenie, koleje losów swoich krewnych, różne radości i tragedie rodzinne, a do tego jest ewangeliczką, to ma na wszystko inne spojrzenie. Jak twierdzi, wymienione czynniki dają jej nieco odmienną perspektywę na rzeczywistość. W swoim eseju licealistka ujęła więc zarówno wątki rodzinne, jak i te, które dotyczą współczesnych wydarzeń na świecie, np. pożaru katedry Notre Dame, czy wojny w Ukrainie. Opiekunkami Heleny Liszki-Ziemby są panie Kinga Dolatowska i Justyna Zalewska, polonistki z połczyńskiego liceum. Wsparcia udzieliła dodatkowo Fundacja Czyn.
– Dodam, że nasza szkoła stara się o uzyskanie statusu szkoły UNESCO, który miała już pod koniec lat 60. XX wieku – powiedziała gk24.pl Kinga Dolatowska. – Nagroda dla Heleny nie ma może wpływu na tę procedurę, ale na pewno ogromnie nas cieszy.
Jury przyznało dwie nagrody – drugie miejsce zajął Mateusz Witkowski, uczeń X Liceum Ogólnokształcące im. prof. Stefana Banacha w Toruniu.
Nagrody zostaną wręczone w podczas XXXI Welconomy Forum w Toruniu w dniu 26 marca 2024 r. Jury rozda je w czasie panelu … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS