W Małopolsce w ciągu kilku lat powstanie najdłuższy w kraju tunel kolejowy. Jego budowa ma sprawić, że przejazd koleją z Krakowa do Nowego Sącza skróci się z trzech godzin do jednej. Niemal 2 mld zł wart jest kontrakt na zrealizowanie tej inwestycji. Oprócz poprowadzenia najdłuższego w Polsce tunelu prace mają obejmować także przygotowanie pozostałej infrastruktury kolejowej.
Kontrakt podpisany na dniach przez konsorcjum Budimeksu i tureckiej firmy Gülermak z PKP Polskie Linie Kolejowe obejmuje modernizację czwartego odcinka linii nr 104. Na odcinku Limanowa – Nowy Sącz powstanie najdłuższy w Polsce tunel o długości 3,8 km.
Inwestycja powstanie w ramach projektu Podłęże – Piekiełko, której wartość to ponad 1,9 miliarda zł netto. Dzięki poprowadzeniu tej budowy, podróżujący z Krakowa do Nowego Sącza będą mogli cieszyć się szybszym dotarciem do celu. Czas przejazdu skrócić ma się tym sposobem o dwie godziny.
Inwestycja ma obejmować przebudowę oraz zelektryfikowanie torów, budowę najdłuższego tunelu w Polsce, który będzie poprowadzony pod górami, oraz stworzenie nowych przystanków, wiaduktów i mostów. Pociągi pasażerskie w założeniu będą mogły osiągać na tej trasie prędkości do 160 km/h, towarowe natomiast 100 km/h.
– Dzisiaj jesteśmy w bardzo ważnym momencie dla funkcjonowania polskiej infrastruktury, której istotną częścią jest rozwój linii i połączeń kolejowych. To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza dostać się w 60 minut – powiedział PAP minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Tunel o długości 3,8 km zostanie wydrążony pod górami między miejscowościami Męcina i Mordarka. Prace obejmą także 10 wiaduktów oraz 12 mostów.
– Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie, z uwzględnieniem tunelu kolejowego, który skróci czas przejazdu na tej trasie. PLK SA podpisały również umowy na nadzór inwestorski nad tym i dwoma innymi odcinkami modernizowanej linii kolejowej nr 104 (stacja Limanowa i Rabka Zaryte-Mszana Dolna) – podano.
Piotr Malepszak z Ministerstwa Infrastruktury mówił o sporej ingerencji w zabudowę sprzed niema … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS