Pod Poznaniem oficjalnie otwarte zostało Międzynarodowe Centrum Logistyczne (MCL) DHL – jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Zainstalowany w nim trzypoziomowy sorter obsługuje do 45 tys. paczek na godzinę, co pozwala przyjąć nawet 1200 transportów liniowych dziennie. MCL już teraz obsługuje ponad sto polskich i zagranicznych destynacji.
Lokalizacja najnowszej inwestycji DHL nie jest przypadkowa: to właśnie pod Poznaniem zbiegają się główne szlaki komunikacyjne naszego kraju: droga ekspresowa S11, która docelowo połączy Górny Śląsk z Bałtykiem, autostrada A2 oraz trasa S5 prowadząca m.in. do Wrocławia. Nowy hub znajduje się 310 kilometrów od Warszawy, 270 km od Berlina i około 15 kilometrów od centrum wielkopolskiej stolicy.
„Kolejnym argumentem za wyborem okolic Poznania na jedno z naszych największych globalnych centrów logistycznych był dynamiczny wzrost wartości polskiej i europejskiej branży e-commerce, który w ostatnich latach przekraczał 20 proc. Otwarcie centrum stanowi również istotny krok w realizacji naszej strategii rozwoju na rynku usług crossborder (red. sprzedaż za granicę)” – tłumaczył podczas uroczystego otwarcia MCL dr Tobias Meyer, prezes zarządu DHL Group.
Nowa jednostka DHL obsługuje zarówno operacje logistyczne dla klientów polskich, jak i zagranicznych, a kluczowa w tym kontekście jest bliskość granicy polsko-niemieckiej. Trafiają tu przesyłki z całej Polski oraz naszego regionu Europy, a po błyskawicznym sortowaniu (skan paczki trwa zaledwie 20 milisekund, czyli 15 razy szybciej niż mrugnięcie ludzkiego oka), wysyłane są do hubów DHL w Niemczech i dalej – do odbiorców w całej Europie Zachodniej.
„Międzynarodowe Centrum Logistyczne to swoisty portal do przyszłości biznesu naszych klientów – wyznaczamy tu bowiem nowe, najwyższe standardy dla branży logistycznej i wysyłkowej. Do późnych godzin nocnych wydłużyliśmy czas naszej pracy oraz okno składania zamówień dla branży e-commerce, aby maksymalnie wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom naszych partnerów” – wyjaśniała Agnieszka Świerszcz, prezes zarządu DHL eCommerce Polska.
Obiekt rzeczywiście jest imponujący: ma ponad 30 000 m2 powierzchni magazynowej. Rozbudowany, trzypoziomowy sorter typu cross belt oplata 1500 różnego rodzaju czujników i 800 kamer, umożliwiających śledzenie paczki od momentu przyjęcia aż do jej załadowania na samochód. Wykorzystana w sorterze innowacyjna technologia pozwala na zastosowanie wielu kryteriów sortowania wykraczających poza dane adresowe (np. według wagi, wymiarów, informacji na etykiecie). Przesyłki przemieszczają się po istnym labiryncie taśmociągów, ale również siłą inercji na konstrukcjach przypominających zjeżdżalnie basenowe. Dziennie 1200 transportów podjeżdża do 44 linii rozładunkowych, a nad całością czuwa ok. 500-osobowy zespół specjalistów DHL.
„Tradycyjnie olbrzymią wagę przywiązujemy do standardów ESG. Na dachu obiektu umieściliśmy panele fotowoltaiczne mogące pokryć nawet 1/3 jego zapotrzebowania na energię elektryczną, a na zewnątrz znajdują się stanowiska ładowania pojazdów elektrycznych, MCL posiada również własną flotę zeroemisyjnych pojazdów terminalowych, w obiekcie zainstalowaliśmy także system inteligentnego oświetlenia. Pod Poznaniem połączyliśmy ultranowoczesne technologie z troską o zrównoważony rozwój i środowisko” – dodała Agnieszka Świerszcz.
Przedstawiciele DHL wskazywali na szereg korzyści płynących z uruchomienia MCL – tak dla polskiej, jak i europejskiej gospodarki.
„Europa Środkowo-Wschodnia zyskuje najnowocześniejszy hub logistyczny, nie tylko skracający do minimum czas dostawy danej przesyłki, ale również gwarantujący bezpieczeństwo i jakość jej transportu. W kontekście rosnącego znaczenia e-commerce oraz połączeń międzynarodowych dla rozwoju gospodarczego państw i regionów tego typu infrastruktura nabiera strategicznego znaczenia” – zauważył Pablo Ciano, CEO DHL eCommerce.
Inwestycja ma również kluczowe znaczenie dla naszych przedsiębiorców. Niemcy pozostają bowiem największym odbiorcą towarów z Polski – z 27,9-procentowym udziałem w całości eksportu za 2023 rok. W ubiegłym roku wysłaliśmy do Niemiec towary warte 98,1 mld euro, poprawiając rezultat sprzed roku o 1,7 proc.
„Funkcjonowanie MCL niezwykle przybliża nasze przedsiębiorstwa również do nieco mniejszych, ale także istotnych z perspektywy polskich firm rynków, chociażby czeskiego czy słowackiego” – podkreśliła Agnieszka Świerszcz.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS