A A+ A++

Dodano: 06.03.2024 r.

RZESZÓW. Konieczność wykonania nieprzewidzianych wcześniej robót przy konstrukcji budynku dworca Rzeszów Główny oraz dodatkowych wynikających z prowadzonych prac archeologicznych, znacznie opóźniła zakończenie inwestycji, która stanowi jedną z trzech elementów składających się na Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne.

Budowa RCK to jedna z największych inwestycji realizowanych w ostatnich latach w Rzeszowie. Zadanie podzielono na trzy części. Za dwie z nich odpowiedzialne było miasto Rzeszów. Pierwsze to przebudowa placu dworcowego i budowa pod nim parkingu podziemnego, w którym znalazło się ponad 100 miejsc postojowych. W ramach tej części inwestycji, od nowa zaaranżowano również plac przed dworcem. Ułożono nową nawierzchnię, pojawiły się ławki, roślinność oraz fontanna. Zamontowane zostały tam także nowoczesne, przeszkolone wiaty.

Drugim elementem inwestycji, za który również odpowiadało miasto, była przebudowa układu drogowego w rejonie dworca. W ramach tego zadania przebudowano odcinki ul. Grottgera i plac Kilińskiego, ul. Asnyka, ul. Bardowskiego wraz z przebudową ul. Batorego na odcinku ok. 50 m. Na skrzyżowaniu ulic Asnyka i Grottgera powstało rondo oraz ścieżki rowerowe. Wybudowano nowe i przebudowano istniejące chodniki oraz oświetlenie. Inwestycja objęła także przebudowę pętli autobusowej przy ul. Bardowskiego, która pełni funkcję niewielkiego dworca autobusowego komunikacji lokalnej.

Miejską część RCK udostępniono mieszkańcom i podróżnym 1 marca 2024 r.

Nowy budynek dworca dopiero w I poł. 2025 r.

Trzeci element tej dużej inwestycji jaką jest Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, to przebudowa budynku dworca PKP. Ta część miała być zakończona równolegle z miejską, jednak ze względu na nieprzewidziane utrudnienia jakie wystąpiły w trakcie prac, zadanie to zostanie zrealizowane ze sporym opóźnieniem.

– Przebudowa dworca Rzeszów Główny realizowana jest według zmienionego harmonogramu w związku z koniecznością wykonania znacznej ilości robót zamiennych, w zakresie konstrukcji budynku dworca oraz dodatkowych wynikających z prowadzonych prac archeologicznych, które nie były możliwe do zidentyfikowania na etapie postępowania przetargowego – informuje Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych S.A.

Do tej pory wykonawca, firma Budimex S.A., zakończył już prace budowlane w zakresie placu na poziomie -1. – Obecnie realizowane są roboty wzmacniające w zakresie ścian budynku dworca, a następnie prowadzone będą roboty dotyczące wymiany stropów kondygnacyjnych – informuje Agnieszka Jurewicz.

Zakończenie inwestycji planowane jest na pierwszą połowę 2025 roku.

Przebudowany dworzec Rzeszów Główny odzyska jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudów na przełomie XX i XXI wieku. Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca. Zostaną z niej usunięte łuki nad wejściem głównym oraz dobudowana, historyzująca attyka z elektronicznym zegarem. Modernistycznego charakteru budynkowi doda również stolarka okienna i drzwiowa stylizowana na tę z lat 60. XX wieku. Odnowiona okładzina elewacji wykonana będzie z granitu i piaskowca. W części administracyjnej budynek (od strony zachodniej i wschodniej) zostanie otynkowany i pomalowany w odcieniach szarości. Na szczycie fasady, w części zachodniej, zdecydowano się na przywrócenie elektronicznego, wielkoformatowego zegara z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Z kolei nad naświetlem holu od strony miasta i peronów pojawi się podświetlany napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Swój wygląd zmieni również wnętrze budynku, a ostateczną decyzję o tym jak się będzie ono prezentować, podejmie konserwator zabytków. Hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce. Będzie tu dużo światła dziennego, dzięki licznym oknom znajdującym się w elewacji. Sufi holu wykonany zostanie z listew dekoracyjnych z wkomponowanymi w niego nowoczesnymi oprawami świetlnymi. Zamontowane zostaną elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu znajdą się kasy biletowe, a resztę powierzchni na parterze zajmą  pomieszczenia handlowo-usługowe na wynajem.

Nowością w holu będą schody i winda prowadzące na poziom –1. Dostaniemy się z niego do parkingu podziemnego będącego częścią Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Na poziomie –1 zlokalizowano również toalety, pomieszczenia na wynajem oraz zaplecze techniczne budynku. Natomiast na piętrze dworca: posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla spółek kolejowych i na wynajem.

Zmodernizowany budynek dworca będzie również w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dzięki barier architektonicznych oraz wprowadzeniu szeregu usprawnień. Pojawią się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe z nazwą dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych. Do komunikacji w budynku, oprócz klatek schodowych, będą służyć też windy.

Po przebudowie dworzec stanie się również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Będzie energooszczędny dzięki nowej stolarce okiennej i drzwiowej, bardziej wydajnym urządzeniom grzewczym oraz centralom wentylacyjnym z odzyskiem ciepła. Stare oświetlenie zastąpi LED-owe. Wdrożony zostanie system BMS (Building Management System), który pozwoli na optymalizację zużycia energii elektrycznej, wody i ciepła. Zwiększony poziom bezpieczeństwa zapewnią nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Prace przy przebudowie dworca Rzeszów Główny realizowane są w systemie „Projektuj i buduj” w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót Budimex S.A.

Poniżej wizualizacje budynku dworca Rzeszów Główny po przebudowie.

 
 

Materiały prasowe PKP S.A.

Materiały prasowe PKP S.A.
Materiały prasowe PKP S.A.

Materiały prasowe PKP S.A.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułProblemy z włosami. Gdzie szukać pomocy?
Następny artykułMercedes udoskonala swój sklep internetowy. Nowe auto przy pomocy kilku kliknięć