Już latem 2024 roku bytomianie będą mogli podróżować na terenie naszego miasta oraz do 30 gmin Metropolii nowym środkiem transportu. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia uruchamia Metrorower, największy w Polsce i trzeci w Europie system miejskich wypożyczalni, który będzie częścią systemu transportu GZM. Łącznie jego zasięgiem będzie objętym aż 31 gmin. Na razie Metrorower zadebiutuje – od 25 lutego – w ośmiu miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w których w latach wcześniejszych działał już system roweru miejskiego.
– Metrorower to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce. Doskonale uzupełni ofertę komunikacji publicznej w województwie śląskim – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
– Bytom do grona miast, w których pojawi się Metrorower dołączy latem 2024 roku. Zgodnie z założeniami, do dyspozycji bytomianie będą mieli 66 stacji rowerowych, w których znajdą się 662 rowery – dodaje prezydent Mariusz Wołosz.
Dzisiaj 23 lutego podczas LXII sesji Zgromadzenia Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii przewodniczący Zarządu Kazimierz Karolczak poinformował, że metrorower pojawi się w 31 gminach już w lipcu 2024 roku. – Po wielu analizach prawnych i negocjacjach, ale również dobrej woli firmy Nextbike udało się uzgodnić, że do końca lipca 2024 roku system zostanie uruchomiony w pełni, we wszystkich gminach, które zostały zadeklarowane, jako chcące wziąć udział w tym projekcie – mówił podczas sesji przewodniczący Kazimierz Karolczak.
Uruchomienie metroroweru do końca lipca 2024 roku
Mieszkańcy Katowic, Sosnowca, Tychów, Gliwic, Zabrza, Chorzowa, Siemianowic Śląskich i Czeladzi, a więc tych miast, gdzie funkcjonował rower miejski, już pod koniec lutego będą mogli skorzystać z nowego środka transportu na terenie Metropolii. W tych miastach już rozpoczął się montaż nowych stacji z charakterystycznym czarno-żółtym oznakowaniem Metroroweru, z których będzie można wypożyczyć i zwrócić rowery. Okazałe totemy, które wyróżnią część stacji Metroroweru, będą zawierać najważniejsze informacje dla użytkowników jak: informacje o funkcjonowaniu systemu, cennik i regulaminy.
– GZM powstała 7 lat temu. Została powołana, aby integrować to, co nie ma granic i nie ingerować w to, co powinno pozostać lokalne, co ma swoją unikalną tożsamość. Powstała w regionie, w którym innowacje zawsze ułatwiały ludziom życie. Rozwiązania te nie zawsze są łatwe do wdrożenia, ale warto i chcemy to robić. – mówi Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu GZM.
– Taki właśnie jest Metrorower – w pełni zintegrowany system, największy i najnowocześniejszy w Polsce, a w nim rowery IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS, przez co lokalizacja i wypożyczanie będą o wiele łatwiejsze. To najnowszy model SmartBike 2.0, lżejszy, zwinniejszy, dynamiczniejszy i wygodniejszy niż dotychczasowe rowery – dodaje Kazimierz Karolczak.
Metrorowerem będzie można poruszać się po miastach GZM, nie zważając na granice między miastami i gminami, a system zastąpi wszystkie znane mieszkańcom systemy rowerów miejskich i zapewni możliwość swobodnych podróży, bez obaw o to czy przypadkiem nie wyjechało się poza granice miasta. Jedyne o czym użytkownik musi pamiętać to, aby rower zwrócić we właściwym miejscu – na stacji. Dodatkowo nowe technologie umożliwią, wypożyczanie i oddawanie rowerów bez wpinania ich do stojaka.
W Bytomiu Metrorower w lipcu 2024 roku
Umowa między Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a firmą Nextbike GZM Sp. z o.o., została podpisana 25 października 2023 roku. Zgodnie z nią uruchomienie systemu Metroroweru dla pierwszych ośmiu miast nastąpi do 4 miesięcy od podpisania umowy. W kolejnym etapie latem 2024 roku do Metroroweru dołączą kolejne gminy, których łącznie będzie aż 31. W systemie pojawi się 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji.
– W Bytomiu zostaną uruchomione 66 stacje z dostępem do 662 rowerów. Najwięcej lokalizacji stacji Metroroweru zostanie ulokowanych w Śródmieściu, ale stacje pojawią się oczywiście również w dzielnicach naszego miasta – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
Metrorower w taryfie GZM
Metrorower będzie stałym elementem transportu GZM, co oznacza, że pojawi się również w taryfie. To jak na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie.
– Rower w GZM traktujemy jak równoprawny środek transportu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
– Nasze rowery mają te same barwy co autobusy i to nie jest przypadek. Nie traktujemy metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To równoprawny element zrównoważonego transportu miejskiego, obok tramwaju, autobusu i trolejbusu – dodaje Karolczak.
Największy system roweru miejskiego w Polsce
Metrorower to największy system roweru miejskiego w Polsce i jeden z największych w Europie. W systemie pojawi się 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji. Rowery pojawią się w 31 gminach GZM. Technicznie będą to rowery IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to że nie będzie potrzeby przypinania ich do stojaków na stacjach.
– Wykonawca systemu ma 4 miesiące od podpisania umowy na jego uruchomienie. Powiem wprost – jesteśmy niesamowicie dumni, zaszczyceni i szczęśliwi. Ten projekt stanowi kamień milowy, nie tylko umieszczając nasz wspólny system na mapie jako największy system rowerów miejskich w Polsce i trzeci największy w Europie, z imponującą liczbą 7000 rowerów, ale także umieszczając Polskę na czele innowacji w dziedzinie bikesharingu na arenie międzynarodowej – mówi Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike.
– Nasze przedsięwzięcie jest znaczącym krokiem w kierunku przyszłości transportu miejskiego, z zobowiązaniem do co najmniej 5 lat pionierskiego projektu na obszarze 31 gmin Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej – dodaje Wojtkiewicz.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS