A A+ A++

Podatek od nieruchomości to jeden z najważniejszych podatków lokalnych – zasila budżet miasta, wspierając samorząd w budowie dróg, szkół, parków itp. Jeśli kupujesz mieszkanie, dom lub działkę, musisz złożyć w urzędzie miasta odpowiednią dokumentację. Następnie regularnie opłacać podatek od nieruchomości w wyliczonej kwocie. Sprawdź, jak zrobić to prawidłowo i ile czasu masz na formalności!

Podatek od nieruchomości prywatnych – najniższa stawka ze wszystkich

Stawki podatku od nieruchomości ustalane są indywidualnie przez radę miasta. Każdego roku mogą się zmieniać, tak jak zmieniają się stawki maksymalne określane przez ministra finansów. Niezależnie od tego, jakie decyzje podejmie urząd miasta, stawka podatku do nieruchomości prywatnych, wykorzystywanych na własne cele, jest najniższa ze wszystkich obowiązujących stawek.

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wyznacza też listę zwolnień z podatku od nieruchomości. Podatku nie muszą płacić m.in. właściciele domków poniżej 35m2 na terenie rodzinnych ogródków działkowych. Dodatkowo, rada miasta ma prawo określić własne zwolnienia.

 

Rozliczenie podatku od nieruchomości – na początek formalności

W ciągu 14 dni od zakupu domu, mieszkania lub działki złóż w urzędzie miasta formularz IN-1. Dokładna nazwa tego druku to „Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”.

Ważne! Formularz IN-1 musisz złożyć niezależnie od tego, czy Twoja nieruchomość podlega opodatkowaniu, czy korzysta ze zwolnienia. Budynki lub ich części oraz grunty zwolnione z podatku trzeba wykazać w załączniku ZIN-2.

Obowiązek rozliczenia podatku od nieruchomości dotyczy:

  •       Właściciel domów, mieszkań i gruntów
  •       Użytkowników wieczystych gruntów
  •       Posiadaczy samoistnych
  •       Posiadaczy nieruchomości będących własnością miasta lub Skarbu Państwa

Każda z tych osób musi złożyć w urzędzie miasta formularz IN-1 celem obliczenia podatku od nieruchomości.

 

Jaki podatek od nieruchomości zapłacisz w 2024 r.?

Osoby fizyczne nie muszą samodzielnie wyliczać podatku od nieruchomości. Na podstawie złożonej informacji IN-1 zrobi to za nie urząd miasta. Stosowną decyzję prześle listownie na adres zamieszkania podany w formularzu.

Każdego roku wymiar podatku od nieruchomości może się zmienić. Inflacja i inne czynniki wpływają bowiem na wysokość stawek maksymalnych, a co za tym idzie także stawek określanych przez samorządy. Jako osoba fizyczna nie musisz jednak składać formularza IN-1 co roku. Urząd miasta sam wyliczy i prześle do wiadomości decyzję o wysokości podatku wraz z kwotami i terminami rat.

 

W jakich terminach płaci się podatek od nieruchomości?

Obowiązują 4 raty proporcjonalne: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Jeśli wyliczony podatek nie przekracza 100 zł, wpłać go jednorazowo w terminie pierwszej raty.

Ważne! Formularz IN-1 musisz złożyć nie tylko przy zakupie nieruchomości, podpisaniu umowy użytkowania wieczystego itp. Dokument ten złóż także wtedy, gdy nieruchomość sprzedajesz, rozwiązujesz umowę użytkowania wieczystego itp. Zgłosić musisz też każde zdarzenie mające wpływ na zmianę wysokości zobowiązania podatkowego (np. wybudowanie domu na działce). W każdej z powyższych sytuacji na dopełnienie formalności masz 14 dni.

Komentarze

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMateusz Kutrzeba. Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców miasta i wszystkich rozliczających PIT w Dębicy
Następny artykułOszustwo „na pracownika wodociągów” – bądź świadomy i nie daj się oszukać