A A+ A++

Z drugiej edycji raportu wynika, że tylko 20 procent przedsiębiorstw w Polsce dysponuje systemem finansowo-księgowym gotowym na Krajowy System e-Faktur (KSeF).

Na drogę modernizacji weszło 25 procent firm, które rozpoczęły przygotowania do integracji z rządowym rozwiązaniem. Z drugiej strony, 32 proc. organizacji nie wykonało jeszcze żadnych kroków w związku z reformą. Pozostali ankietowani (23 proc.) nie potrafią określić, czy ich firma rozpoczęła przygotowania do KSeF i na jakim są one etapie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Firmy nie są na to przygotowane

W 2022 roku nieco ponad połowa przedsiębiorców deklarowała, że nigdy nie słyszała takiego terminu, jak KSeF. Rok później sytuacja ma się znacznie lepiej, jednak nadal co trzecia firma nie przygotowuje się do wdrożenia zmian. Biorąc pod uwagę wielkość organizacji, według ekspertów najmniejszą wiedzę o KSeF mają firmy mikro, zatrudniające do 9 pracowników.

“Biorąc pod uwagę wielkość firmy, teoretycznie to duże organizacje są na najlepszej drodze do KSeF. 49 proc. przedsiębiorstw zatrudniających ponad 250 pracowników i 55 proc. średniej wielkości przedsiębiorstw połączyło już swój system finansowo-księgowy z KSeF lub przygotowuje się do tego. Najmniej gotowe na nowe regulacje rządowe w zakresie księgowości są najmniejsze firmy, zatrudniające do 9 pracowników. Prawie połowa badanych mikroprzedsiębiorstw nie zrobiła nic w kierunku wdrożenia, a 20 proc. nie ma wiedzy w temacie reformy sposobu fakturowania” – podano.

Tak duża zmiana jak wdrożenie KSeF wiąże się z wieloma obawami u przedsiębiorców. Z badania Webcon wynika, że największym wyzwaniem pozostaje dostosowanie procedur i narzędzi, z których korzysta firma w zakresie fakturowania. Wskazało na nie 44 proc. respondentów, czyli o 2 pkt proc. więcej niż w 2022 roku. Na drugim miejscu badani obawiają się konieczności przeprowadzenia szkoleń dla pracowników związanych z reformą, a na trzecim – dodatkowych kosztów, podkreślono.

Według Anny Puki, dyrektor Działu Pre-sales Consulting w Webcon, niepewność firm związana z dostosowaniem procesów jest w pełni uzasadniona. Przedsiębiorców czeka wiele zmian związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, szkoleniami pracowników, czy doborem odpowiedniej platformy.

W każdym przypadku firmy staną przed trudną decyzją wyboru elastycznego narzędzia, które w przypadku późniejszych zmian regulacji pozwoli dostosowywać procesy na czas i bez dodatkowych kosztów – podsumowała Puka.

Badanie Webcon “Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” zostało zrealizowane przez Panel Badawczy Ariadna. Ankietowanych zostało 331 osób zarządzających przedsiębiorstwami lub zajmujących się księgowością i finansami. Badanie miało zasięg ogólnopolski.

KSeF – od kiedy będzie obowiązkowy?

Na początku lutego 2024 roku Ministerstwo Finansów podało, że nowa data obowiązkowego korzystania z KSeF zostanie ogłoszona na przełomie kwietnia i maja, na podstawie analiz i procesów audytowych. Także wówczas resort zapowiedział, że 9 lutego ogłosi harmonogram konsultacji w sprawie rozwiązań prawnych i funkcjonalności systemu KSeF.

W połowie stycznia Minister finansów Andrzej Domański zapowiadał ogłoszenie przetargu na przeprowadzenie audytu zewnętrznego KSeF i zapewniał, że sam system zostanie wdrożony po audycie tak szybko, jak to jest możliwe. Wskazywał wówczas, że prowadzenie działalności gospodarczej nie może wiązać się z wysokim poziomem nieprzewidywalności, do którego prowadziłoby wprowadzenie KSeF 1 lipca 2024 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWykład Juliana Borkowskiego “Warszawa – Łódź – Sieradz. Szare Szeregi”
Następny artykułKompromitacja Niemiec. Ujawnili tajne dane wojsk NATO