Banki wyciągają wnioski z tego, że spora część ich klientów ceni nowinki technologiczne. Tworzą coraz więcej oddziałów, w których już nie wypłaci się gotówki w okienku kasowym.
– Rynek finansowy dostosowuje się do oczekiwań Polaków, widać to w rosnącej liczbie punktów akceptujących płatności bezgotówkowe. Według danych Fundacji Polska Bezgotówkowa na 1 tys. mieszkańców przypadają 23 terminale, niedawno było ich 16 – podaje Konrad Białek, dyrektor departamentu wsparcia sprzedaży w Alior Banku.
Coraz chętniej płacimy kartami, smartfonami i zegarkami, coraz rzadziej odwiedzamy oddziały. – Większość nieskomplikowanych usług ma dziś charakter samoobsługowy. Zauważalnie rośnie liczba placówek bez obsługi gotówkowej. Po III kwartale 2019 r. na polskim rynku istniały już 273 takie oddziały – mówi Krzysztof Styś, menedżer ds. wsparcia sprzedaży w Alior Banku.
Eksperci podkreślają, że przekształcenie oddziałów gotówkowych w bezgotówkowe poprawia jakość obsługi i jej szybkość. – Głównym celem jest jednak bezpieczne przeniesienie transakcji z kanałów tradycyjnych do cyfrowej bankowości – podkreśla Konrad Białek.
Czy placówki bankowe znikną? – Wciąż istnieje grupa osób, która woli załatwiać swoje sprawy w oddziale – uważa Białek.
Warto sprawdzić: Bankowe nowości i udogodnienia dla mobilnych użytkowników
Zdaniem Alior Banku pewne jest, że w oddziałach nowego formatu nie zabraknie przestrzeni, w której klienci uzyskają wsparcie konsultantów. Ich pomoc będzie cenna szczególnie dla tych, którzy dopiero wkraczają w świat nowoczesnych rozwiązań i oczekują od banku wskazówek, jak z nich bezpiecznie korzystać.
Banki przekształcają oddziały, ograniczając koszty operacyjne i zwiększając bezpieczeństwo. Ustawiają tam bankomaty i wpłatomaty, które są znacznie tańsze niż obsługa kasowa. ING Bank za wpłatę gotówki w kasie na konto z Lwem Direct inkasuje 9 zł, we wpłatomacie 0 zł, w BNP Paribas za wpłatę w oddziale zapłaci się 10 zł, a w maszynie – 0 zł. Podobnie jest z wypłatami.
Nie wszyscy muszą nadążać
Z badań Alior Banku wynika, że 40 proc. seniorów załatwia sprawy w placówce przynajmniej pięć razy rocznie, a 83 proc. odwiedza oddział banku przynajmniej raz w roku. Większość z nich jest klientami PKO BP i Pekao SA i te banki najmniej chętnie rezygnują z okienek kasowych.
Getin Bank uruchamianiem samoobsługowych placówek Getin Point chwalił się w 2014 r., a rok później… zaczął je likwidować. Do pomysłu małych oddziałów z automatyczną obsługą w centrach handlowych powrócił w 2017 r. Inne banki zachwalały miniplacówki, które działały dłużej od typowych oddziałów bankowych, bo również w weekendy. Oddziały mini zaczął tworzyć w 2018 r. Bank Millennium. Efektywność smart oddziałów ograniczył jednak zakaz handlu w niedziele.
Warto sprawdzić: Koniec lokaty, pieniądze zniknęły. Gdzie się podziały?
Preferencje klientów zaczęły się zmieniać. Wprawdzie Citi Handlowy na początku ubiegłego roku chwalił się nowym interaktywnym oddziałem w warszawskiej Galerii Mokotów, ale został on rozbudowany o komfortowe pokoje zapewniające prywatność podczas rozmów z całkiem żywymi doradcami. Wygodne fotele, stoliki, brak okienek kasowych, kawa i herbata – oddziały odchodzą od obrotu gotówkowego i stawiają na doradztwo, konsultacje oraz pomoc w korzystaniu z nowinek technologicznych.
Recyclery i strefy wideo
W tym roku na bezgotówkowe oddziały w nowoczesnej formie postawił Alior Bank. Pierwszy został otwarty w Warszawie, w planie kolejnych 30. Mają być wykończone materiałami pochodzącymi z recyklingu. W oddziale wydzielona jest strefa cyfrowa, w której klienci mogą zaprzyjaźnić się z bankowością internetową i aplikacją mobilną. Nie ma okienek kasowych, zastępują je wpłatomaty i bankomaty lub recyclery, które mogą być również konfigurowane jako automatyczne kantory walutowe.
– Dziś oddziały banku są wsparciem dla całej infrastruktury informatycznej, na którą składają się m.in. bankowość internetowa i mobilna, nowoczesne metody płatności, bankomaty i wpłatoma … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS