A A+ A++

Na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. firma Databout Sp. z o.o. realizuje Rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 84 na odc. Radom – Iłża – Kunów”. Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rekomendowanego przebiegu nowej linii kolejowej.

Pojawia się szansa na poprawienie oferty przewozowej dla rejonu Starachowic w kontekście nowej linii kolejowej i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jest jednak kilka wariantów, co oznacza, że samorządy będą konkurowały o przeciągnięcie szprychy na swoją stronę. Są też głosy przeciwne, np. w gminie Mirzec, gdzie pierwotna koncepcja nie spotkała się z przychylnością mieszkańców. 

Bierność samorządowcom w kwestii informowania mieszkańców na temat konsultacji w sprawie CPK i szprych kolejowych zarzucił jeden z Czytelników pisząc w weekend do Redakcji, że „Niestety nie odnalazłem informacji o działaniach Starosty ani Prezydenta, które zmierzałyby do wykorzystania tej szansy, nie odnalazłem informacji o spotkaniach z mieszkańcami którzy mogą (powinni) być zainteresowani tą sprawą”. 

Konsultacje ruszają dzisiaj, a w samych Starachowicach spotkanie odbędzie się w piątek  1 marca. Poniżej wypowiedzi ze strony powiatu starachowickiego i gminy Starachowice.

Rzecznik Starostwa Powiatowego Anna Ciesielska: 

W odniesieniu do wypowiedzi mieszkańca nt. konsultacji społecznych w sprawie „Budowa linii kolejowej nr 84 na odc. Radom – Iłża – Kunów”, przypominamy że realizatorem inwestycji jest Spółka Centralny Port Komunikacyjny.

W ramach konsultacji  do Studium Lokalizacji Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z korytarzami Kolejowych Liniowych Inwestycji Towarzyszących, Rada Powiatu w Starachowicach wypowiedziała się w tej sprawie, podejmując stosowną uchwałę w marcu 2020 r. Wnosiła w niej o zapewnienie połączeń kolejowych przez Starachowice i Skarżysko –Kamienną  – dwa ważne ośrodki przemysłowe województwa świętokrzyskiego, z wykorzystaniem ich potencjału rozwojowego. Stanowisko w tej sprawie zostało przekazane niezwłocznie do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dopiero w tym miesiącu, czyli po prawie czterech latach zostaliśmy poinformowani przez firmę Databout sp. z o.o., która prowadzi analizy służące opracowaniu rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R) dla zadania pn. „Budowa linii kolejowej nr 84 na odc. Radom – Iłża – Kunów” o trwającym uszczegóławianiu wariantów przebiegu linii kolejowej nr 84, które zostały wybrane podczas preselekcji w ramach I etapu STEŚ-R.

1 marca odbędzie się spotkanie Zarządu Powiatu z przedstawicielami tej firmy, a także CPK, na którym mają zaprezentować  bieżące rezultaty  trwającej obecnie fazy prac studialnych. Dopiero po nim będziemy mogli powiedzieć coś więcej.

CPK zapowiedział także konsultacje z mieszkańcami. W przypadku naszego powiatu mają się one rozpocząć 27 lutego w gminie Mirzec (godz. 17.00 sala konferencyjna UG Mirzec). 29 lutego o godz. 17.00 planowane jest spotkanie z mieszkańcami gminy Brody (sala konferencyjna UG Brody), 1 marca z mieszkańcami Gminy Starachowice (godz. 17.00 sala Olimpia UM w Starachowicach), a 4 marca – z mieszkańcami Miasta i Gminy Wąchock (godz. 17.00 MGOK w Wąchocku).

Prezydent miasta Marek Materek przy okazji zorganizowanej w Urzędzie Miejskim konferencji zaprosił mieszkańców na mające odbyć się 1 marca spotkanie konsultacyjno-informacyjne. 

– 13 lutego ruszają konsultacje społeczne dotyczące budowy tzw. szprych kolejowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spotkań konsultacyjnych będzie jedenaście w regionie, natomiast serdecznie zapraszam mieszkańców Starachowic na spotkanie konsultacyjne do Sali Olimpia Urzędu Miejskiego, które odbędzie się 1 marca 2024 roku o godz. 17.00. Spotkanie będzie poświęcone, aby zaprezentować koncepcję przebiegu szprych kolejowych. My wskazaliśmy wariant, który naszym zdaniem jest najbardziej optymalny i który najlepiej połączy Starachowice z innymi częściami kraju i poprawi komunikacyjnie dostępność mieszkańcom Starachowic. Natomiast są też inne koncepcje w grze. Ostateczną decyzję będą podejmowali rządzący, ale mam nadzieję, że nasz głos będzie uwzględniony – powiedział prezydent miasta Marek Materek i przypomniał, że pierwotnie zaprezentowana koncepcja biegnąca w kierunku Starachowic przez gminę Mirzec spotkała się z dużymi obiekcjami mieszkańców gminy Mirzec. – Koncepcja, która została nam podczas ostatniego spotkania zaprezentowana wydaje mi się, że spotka się z akceptacją, a przynajmniej bardziej przychylnym podejściem na terenie gminy Mirzec dlatego, że praktycznie unika się dodatkowych wyburzeń. Jest to dużo mniej kolizyjna trasa. Mamy nadzieję, że po tych zmianach głos społeczny będzie bardziej dużo pozytywny – dodał włodarz miasta. 

Koncepcja na trasie Mirzec – Starachowice, to dla Starachowic nowy ślad za Osiedlem Orłowo łączący się z obecną linią kolejową nr 25.

Podczas spotkania w Olimpii każdy będzie mógł wyrazić swoje stanowisko. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUM Tarnów: W ferie przyjdź na lodowisko
Następny artykułELQ: Raport okresowy za IV kwartał 2023 r.