A A+ A++

Spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), koncesjonariusz 60-kilometrowego odcinka autostrady A4 między Krakowem a Katowicami, znowu zamierza podnieść opłaty za przejazd. Jak podaje “Rzeczpospolita”, podwyżka ma obowiązywać od kwietnia.

Koncesjonariusz zamierza podnieść wysokość myta dla pojazdów kategorii 1 (czyli innych niż motocykle) z 15 do 16 zł za przejechanie przez jedna bramkę. Tym samym kierowcy samochodów osobowych, którzy będą chcieli pojechać tą trasą z Katowic do Krakowa (lub w drugą stronę) będą musieli zapłacić 32 zł, a w obie strony – aż 64 zł. Zatem pokonanie zaledwie 1 km płatnego odcinka autostrady A4 będzie kosztować prawie 62 gr.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

GDDKiA krytykuje nowe stawki. Wskazuje na zagrożenia

“Rz” informuje, że na te plany zareagowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W jej ocenie podniesienie stawek jest nieuzasadnione i zwróci się do koncesjonariusza “z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd”.

W komunikacie cytowanym przez dziennik dyrekcja wskazuje na poważne skutki kolejnej podwyżki opłat.

“Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych” – czytamy w oświadczeniu GDDKiA.

To z kolei może doprowadzić do spadku poziomu bezpieczeństwa.

Dodatkowym argumentem przeciwko podwyżkom jest w ocenie dyrekcji trwająca od niemal dwóch lat wojna w Ukrainie. W oświadczeniu czytamy, że SAM powinien rozważyć przynajmniej wstrzymanie się z podnoszeniem opłat do momentu ustabilizowania sytuacji tuż za naszą wschodnią granicą.

Problem polega na tym, że GDDKiA nie może wpływać na wysokości opłat na tym odcinku autostrady. Decyzja w tej sprawie należy wyłącznie do koncesjonariusza.

Najdroższe autostrady będą darmowe? Wiceminister tłumaczy

Przypomnijmy, że w połowie 2023 r. rząd PiS postanowił znieść opłaty na płatnych odcinkach autostradowych zarządzanych przez GDDKiA – na fragmencie A2 (Konin – Stryków, 99 km) oraz na A4 (Wrocław – Sośnicą, 162 km).

Nowy rząd podjął decyzję o podtrzymaniu likwidacji opłat dla samochodów osobowych i motocykli do końca 2024 r. To jednak nie koniec planów nowego kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury.

Wiceszef tego resortu Przemysław Koperski zwrócił uwagę, że A4 to jedna z najdroższych tras w Europie. Portal konkret24.tv24.pl zwraca uwagę, że ex aequo na pierwszym miejscu w kontekście kosztów przejazdu plasuje się tylko płatny odcinek hiszpańskiej autostrady AP-68 na trasie Saragossa-Bilbao.

– Ja jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, żeby autostrada A4, a w perspektywie również autostrada A2 wróciły do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, żeby były objęte również tym bezpłatnym przejazdem samochodów do trzech i pół tony – przyznał pod koniec stycznia wiceminister infrastruktury na antenie Polskiego Radia.

Koncesja SAM na eksploatację autostrady A4 wygasa w 2027 r. Wówczas spółka będzie musiał oddać zarządzanie trasy w ręce państwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułChCK: PREMIERA spektaklu ,,WIR”
Następny artykułObiecywali niesłychane zyski – byle tylko powierzyć im pieniądze.