O swoim zaangażowaniu w cross-country należąca do Grupy Renault marka poinformowała już w lipcu. Wtedy ujawniono, że kierowcami fabrycznymi Dacii będą Sebastien Loeb i Cristina Gutierrez. Później dołączył do nich Nasser Al-Attiyah.
We wtorek Dacia dokładniej przedstawiła swoje plany na specjalnie zwołanej konferencji prasowej w Paryżu, transmitowanej także za pośrednictwem Internetu. Największe zainteresowanie wzbudził samochód – Sandrider. Oficjalna nazwa zespołu to Dacia Sandriders. Jego szefową została Tiphanie Isnard, a dyrektorem technicznym Phillip Dunabin.
Samochód to dzieło Renault Group oraz Prodrive’u. Punktem wyjścia był Hunter, stworzony w 2020 roku, chociaż wizualną inspirację zapewnił prototyp Dacia Manifesto. Sandrider napędzany będzie trzylitrowym, turbodoładowanym silnikiem V6 i mocy 360 koni mechanicznych. Partnerem technologicznym projektu został saudyjski koncern Aramco, który opracuje syntetyczne paliwo.
Przy projektowaniu i konstrukcji samochodu czerpano z doświadczeń załóg. Poprawiono widoczność zza kierownicy, także dzięki pokryciu górnej części deski rozdzielczej antyodblaskową powłoką – podobne rozwiązanie stosowane jest m.in. w lotnictwie. Sam kokpit ma być bardzo funkcjonalny i dawać załodze możliwość dostosowania (zmiany układu niektórych przycisków i przełączników) do własnych potrzeb. Boczne panele na drzwiach będą magnetyczne, by uniknąć zgubienia śrub do kół przy ich wymianie na odcinku. Ta ma być szybsza bez osłon przykrywających „zapas”. Mile widzianym przez załogi rozwiązaniem są także fotele pokryte tkaniną antybakteryjną o samoregulującej się wilgotności.
Photo by: Dacia
Dacia Sandrider
Stworzona od podstaw konstrukcja rurowa pozwoliła na obniżenie masy całego pojazdu oraz lepsze usytuowanie środka ciężkości. Z myślą o masie zrezygnowano także z jakichkolwiek „ozdobników” karoserii.
Shakedown Sandridera zaplanowano na początek kwietnia. Testy ruszą w czerwcu, a pierwszy start zaplanowano w październiku przy okazji Rajdu Maroka. Dacia poza Dakarem (aż do 2027 roku) zaangażuje się także w World Rally-Raid Championship i spędzi w nich minimum dwa pełne sezony, startując w 2025 roku.
Photo by: Dacia
Dacia Sandrider
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS