Brytyjska poczta Royal Mail mogłaby ograniczyć dostarczanie listów do pięciu lub nawet trzech dni w tygodniu albo spowolnić tempo ich dostarczania do trzech dni lub dłużej – poinformował w środę Ofcom, regulator usług telekomunikacyjnych i pocztowych.
Przedstawione przez Ofcom opcje są odpowiedzią na wezwania Royal Mail o zmianę nałożonych na nią wymogów prawnych i zostaną poddane publicznym konsultacjom. Firma, która została sprywatyzowana w latach 2013-2015, jest prawnie zobowiązana do świadczenia powszechnych usług, co oznacza, że obecnie musi dostarczać listy sześć dni w tygodniu, od poniedziałku do soboty, a paczki od poniedziałku do piątku.
Royal Mail argumentuje na rzecz zmian od 2020 roku, wskazując, że nałożone na nią wymogi nie odzwierciedlają zmian rynkowych. W ostatnich latach ilość wysyłanych listów gwałtownie spadła – w szczytowym poziomie w 2011 roku dostarczała ich 20 miliardów rocznie, podczas gdy obecnie jest to 7 miliardów. Równocześnie dostawy paczek stały się bardziej popularne i bardziej dochodowe.
W pierwszej połowie bieżącego roku finansowego Royal Mail odnotowała stratę w wysokości 319 mln funtów. Ofcom oszacował, że firma mogłaby zaoszczędzić od 100 do 200 milionów funtów rocznie, gdyby dni dostarczania listów zostały ograniczone do pięciu tygodniowo, oraz od 400 do 650 milionów funtów, gdyby ograniczyć je do trzech dni.
Alternatywna opcja w postaci zmniejszenia szybkości dostarczania większości listów do trzech dni pozwoliłaby zaoszczędzić od 150 do 650 milionów funtów, ale Ofcom podkreślił, że nadal musiałaby być dostępna usługa dostarczenia pilnych listów w następnym dniu roboczym.
Od stycznia 2024 r. zmieniły się wskaźniki kadrowo-płacowe. Prezentujemy najważniejsze zmiany. I zachęcamy do pobrania pliku pdf. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]
Zgodnie z obecnymi zasadami, każdego roku Royal Mail jest zobowiązana do dostarczenia 93 proc. listów pierwszej klasy w ciągu jednego dnia roboczego i 98,5 proc. listów drugiej klasy w ciągu trzech dni roboczych, ale w roku finansowym 2022/23 firma dostarczyła na czas tylko 73,7 proc. listów pierwszej klasy i 90,7 proc. listów drugiej klasy.
Reforma usług pocztowych poprzez zmniejszenie liczby dni dostarczania listów wymagałaby zmiany obecnych przepisów przez rząd i parlament.
Z Londynu Bartłomiej Niedziński
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS