Nastolatkowie w Katowicach będą uczyli się o wpływie człowieka na środowisko i zmiany klimatyczne. W mieście zostanie wdrożony program edukacji ekologicznej dla uczniów siódmych klas podstawówki. W zakresie tematów znalazł się konsumpcjonizm.
W tym tygodniu ogłoszono nowy program nauczania dla uczniów katowickich szkół. Miasto wprowadzi do podstawówek edukację klimatyczną. Przygotowaniem programu zajął się zespół złożony z nauczycieli szkolnych i akademickich, przedstawicieli urzędu i radnych. – Edukacja klimatyczna jest częścią edukacji ekologicznej, wychodzi ona jednak poza pojęcia ochrony środowiska i nauki postaw prośrodowiskowych. Skupia się przede wszystkim na tematyce ochrony klimatu, wpływie czynników naturalnych i działalności człowieka na jego zmiany, możliwościach przystosowania się do tych zmian oraz na skutkach globalnego ocieplenia – wyjaśnia Beata Urych, naczelnik wydziału klimatu i energii w Urzędzie Miasta Katowice. Program ma pomóc nastolatkom w zrozumieniu wpływu degradacji środowiska na ich przyszłość.
Podczas lekcji poruszane będą tematy z zakresu: bioróżnorodności, antropogenicznych zmian klimatu, transformacji energetycznej i krytyki konsumpcjonizmu. Jak można przeczytać we wstępie do scenariusza zajęć dotyczącego konsumpcjonizmu, dużym problemem jest zjawisko tzw. fast fashion. „Polega na ciągłym zmienianiu się trendów modowych, dostępności modnych artykułów w niskich cenach. Co kilka tygodni sklepy oferują nową odzież słabej jakości, a konsumenci często kupują ubrania, których nie potrzebują. Zbędne i niskiej jakości ubrania lądują później na wysypiskach śmieci, gdzie rozkładając się, powodują wytwarzanie się metanu. Szybka produkcja ubrań wymaga dużych ilości wody i energii, a same odpady odzieżowe stają się problemem ekologicznym”. Autorzy przytaczają też dane, zgodnie z którymi branża odzieżowa odpowiada za ponad 10% globalnych emisji CO2 i 35% mikroplastiku trafiającego co roku do oceanów. Ponadto jest drugim pod względem wielkości światowym konsumentem wody (odpowiada za 20% przemysłowych zanieczyszczeń wód).
– Opracowany program zawiera gotowe scenariusze zajęć, z których będą mogli korzystać wszyscy nauczyciele. Zależy nam, by uczniowie pracowali metodą projektów, gdyż takie zdobywanie wiedzy przynosi dobre efekty, a odpowiednie treści zostały wplecione w podstawę programową, co pozwoli na realizację programu w ramach godzin lekcyjnych, bez dodatkowego obciążania uczniów – podkreśla Grażyna Burek, zastępczyni naczelnika wydziału edukacji i sportu. Program można realizować w ramach takich przedmiotów jak: matematyka, fizyka, chemia, geografia, język polski oraz języki niemiecki i angielski, historia, plastyka czy religia i etyka.
Edukacja klimatyczna będzie realizowana w klasach VII szkoły podstawowej. Program uzupełniają zajęcia praktyczne zaproponowane przez Centrum Edukacji Ekologicznej przy Zespole Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach-Murckach – m.in. warsztaty o tematyce przyrodniczej i zajęcia w terenie. Do końca trwającego roku szkolnego prowadzony będzie pilotaż w 5 szkołach podstawowych: Szkole Podstawowej nr 17 im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach, Szkole Podstawowej nr 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 13, Szkole Podstawowej nr 12 im. I. J. Paderewskiego w Zespole Szkół i Placówek nr 1, Szkole Podstawowej nr 33 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. S. Ligonia w Katowicach, Szkole Podstawowej nr 53 im. S. Żeromskiego w Katowicach.
Po pilotażu, w czerwcu, zostanie przeprowadzona ewaluacja. Wtedy mają zostać wprowadzone ewentualne korekty, a od 1 września program zostanie wdrożony we wszystkich klasach VII szkół podstawowych dla których organem prowadzącym jest miasto. Program, w wersji elektronicznej, jest dostępny TUTAJ.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS