„Elka” może się wydłużyć o kolejne 2 kilometry. Park Śląski wybrał najtańszą ofertę, która i tak była droższe niż to, co zamierzano wydać na budowę ostatniego odcinka kolejki. Kiedy powstanie połączenie Planetarium Śląskie – Stadion Śląski, „Elka” wróci do swojego historycznego przebiegu.
Nieco ponad miesiąc temu uruchomiona została druga „nitka” kolejki w Parku Śląskim. Odcinek o długości 1840 metrów łączy Wesołe Miasteczko z Planetarium Śląskim. To dla niektórych powrót do czasów dzieciństwa, ponieważ po długiej przerwie „Elka” powróciła nad Śląski Ogród Zoologiczny. Łącznie kolej linowa w parku ma ok. 4 km długości, ale jeszcze w tym roku może zacząć powstawać kolejny i ostatni odcinek.
Pierwszy przetarg unieważniono
W dniu uruchomienia odcinka Wesołe Miasteczko-Planetarium Śląskie otwarto oferty w drugim przetargu na budowę trzeciej „nitki”. Ma ona połączyć Planetarium ze Stadionem Śląskim. Pierwszy przetarg został unieważniony. Jedyną ofertę złożyło to samo konsorcjum, które wybudowało drugi odcinek kolejki. Firmy Arco System i Intravi zaproponowały 74,5 mln zł brutto, a budżet Parku Śląskiego na ten cel wyniósł 55,9 mln zł brutto. Dlatego trzeba było powtórzyć przetarg.
Za drugim razem wpłynęły 3 oferty, a zaproponowane ceny brutto wahały się od 62,9 mln złotych do 72,6 mln złotych. Ponownie wystartowało konsorcjum Araco-Intravi, ale najtańszą ofertę złożyła firma Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. (BPBP S.A.). Wczoraj Park Śląski ogłosił wybór właśnie tej oferty. Choć ponownie przekraczała ona budżet zarezerwowany na budowę trzeciego odcinka, to różnica była niewielka. Park, który chciał wydać 62,7 mln zł brutto jest w stanie dołożyć brakującą kwotę.
Najpierw projekt, potem budowa
Odcinek pomiędzy Stadionem Śląskim a Planetarium Śląskim o długości około 1750 metrów ma być obsługiwany przez 20 kanap i 10 gondoli. W ciągu godziny przewiezie 750 osób. Jeśli umowa zostanie podpisana, to wykonawca zacznie od zaprojektowania odcinka Planetarium Śląskie – Stadion Śląski, ponieważ zamówienie będzie realizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres inwestycji to nie tylko budowa nowej linii. Same stacje „Elki” również trzeba będzie przebudować. Budynek stacji Planetarium został zrealizowany w 2/3, a pozostała część zostanie dokończona przy realizacji trzeciej „nitki”. Przy Stadionie musi zostać dobudowany cały moduł skierowany w kierunku Planetarium. Budowa ma potrwać około dwóch lat. Jeśli procedura przetargowa przebiegnie sprawnie i Park Śląski od razu podpisze umowę z BPBP S.A. to trzeci odcinek powinien być gotowy na koniec 2024 roku.
Po wybudowaniu ostatniego fragmentu kolejki, trasa wydłuży się z obecnych 4 km do prawie 6 km. Trasa zostanie poprowadzona na planie trójkąta. Tak, jak było w 1967 roku, gdy uruchomiono kolejkę.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS