A A+ A++

Aż 9 rybnickich placówek oświatowych otrzymało granty z programów Seed Programs International oraz Resiliency Gardens, na założenie i uprawę przyszkolnych ogródków.

Granty dla rybnickich placówek

Każda z placówek na założenie lub rozbudowę ogrodu otrzyma 1 000 USD. Dodatkowo, taka sama kwota zostanie przeznaczona na zapewnienie wsparcia edukacyjnego – przeprowadzenie czterech programów ogrodniczych.

To drugi rok szkolnego programu ogrodniczego w Polsce, prowadzonego przez te międzynarodowe organizacje. Program ma na celu utworzenie lub ulepszenie ogrodów edukacyjnych w szkołach i przedszkolach, do których uczęszczają uczniowie ukraińscy. Ogrody szkolne zapewniają uczniom praktyczną możliwość nauki, tworzą małą społeczność klasową i pogłębiają przyjaźń wśród uczniów.

– Zakładanie i uprawa ogródków szkolnych to jeden ze sposobów zrównoważenia posiłków szkolnych i, przede wszystkim, praktyczna edukacja o zrównoważonej żywności. Narzędzie to pokazuje związek pomiędzy uprawą a późniejszą konsumpcją. Buduje świadomość młodzieży na temat znaczenia żywności pochodzenia roślinnego. Uprawa szkolnego ogródka to multidyscyplinarne podejście edukacyjne zgodne z polityką na rzecz zdrowia, bioróżnorodności, klimatu i bezpieczeństwa żywnościowego – mówi Monika Kubisz, która prowadzi w mieście projekty związane ze zrównoważoną żywnością. – Projekty te wpisują się w prowadzone od kilku lat w Rybniku działania, m.in. w projektach StratKIT i StratKIT+, związane z ewolucją szkolnych stołówek, promowaniem ekologicznej żywności, picia wody z kranu, zakładania ogrodów społecznych. Cieszę się, że na 10 przyznanych w Polsce grantów aż 9 trafiło do Rybnika!

Każda z nagrodzonych placówek na założenie lub rozbudowę ogrodu otrzyma 1 000 USD. Dodatkowo, taka sama kwota zostanie przeznaczona na zapewnienie wsparcia edukacyjnego – przeprowadzenie czterech programów ogrodniczych. Programy będą dostosowane do lokalizacji szkoły oraz do dostępnej przestrzeni przeznaczonej na ogród. Zajęcia ogrodnicze prowadzić będą m.in. edukatorki z Fundacji Naturalnego Rozwoju.

– Celem projektu jest upowszechnianie ogrodnictwa miejskiego, zmniejszanie skutków emisji CO2 i jednocześnie czerpanie radości przez dzieci i młodzież z jedzenia żywności, którą sami wyhodowali. Jesteśmy podekscytowane i bardzo cieszymy się na tą współpracę!  – zapewniają Dorota Piecha i Martyna Żmuda z Fundacji. 

To nie koniec dofinansowania

Wszystkie placówki otrzymają także dodatkowe środki z projektu StratKIT+ (Interreg BSR), mającego na celu testowanie innowacyjnych sposobów na zrównoważenie systemów żywnościowych.

– Chociaż prace ogrodnicze ruszą pełną parą dopiero wiosną, już wkrótce odbędą się pierwsze zajęcia edukacyjne. Nasza placówka nie miała dotychczas ogródka przyszkolnego, wsparcie finansowe i eksperckie niewątpliwie się przyda. Projekt ma niezwykłą wartość edukacyjną dla dzieci, które zobaczą, że warzywa i owoce nie rosną w supermarkecie, że trzeba je zasadzić/zasiać, podlewać, dbać o nie, a na końcu można zjeść – zauważa Ewa Tyl – Korzeniewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 35.

Placówki, które otrzymały granty na założenie lub rozwój ogródków szkolnych:

  • Przedszkole nr 39
  • Szkoła Podstawowa nr 28
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 9
  • Szkoła Podstawowa nr 24 (w ZSP nr 14)
  • Szkoła Podstawowa nr 9
  • Zespół Szkół Budowlanych
  • Szkoła Podstawowa nr 19
  • Przedszkole nr 19
  • Szkoła Podstawowa nr 35
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKorekta organizacji ruchu na rozbudowywanej ul. Kocmyrzowskiej
Następny artykuł„Opowieść zaklęta w zabytku” – konkurs literacki Muzeum Archeologicznego w Krakowie