A A+ A++

Sprawny transport publiczny rejonie kopalni Halemba kontra bezpieczeństwo dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 25. Urzędnicy, przedstawiciele ZTM i PGG oraz zatroskani rodzice dzieci rozmyślają nad przebiegiem nowej trasy linii autobusowej nr 982. 

Likwidacja linii autobusowej nr 82

W listopadzie informowaliśmy, że między Rudą Śląską i Tychami przestała kursować linia autobusowa nr 82. Inicjatorem modyfikacji były Tychy. 

– Tychy były inicjatorem zmian na tej trasie, by zoptymalizować koszty, które ponosimy za komunikacje, a także, a może przede wszystkim, z uwagi na uruchomienie linii metropolitarnej M18 oraz poprawę połączeń ze strefą ekonomiczną. Naszym celem jest zapewnienie jak najlepszej obsługi komunikacyjnej dla młodzieży z innych gmin, uczącej się w Tychach oraz zachęcanie pracowników do wybrania Tychów, jako miejsca pracy – mówiła wówczas Hanna Skoczylas, dyrektor Biura ds. Zrównoważonego Rozwoju w UM Tychy. 

Linia 82 ze względu na najdłuższą trasę i najmniejsze użytkowanie realizowała kursy, których koszty ponoszone przez gminy były wysokie.

– Optymalizacja sieci połączeń objęła linię 82, ponieważ największym zainteresowaniem Pasażerów ta linia cieszyła się na odcinkach obsługiwanych równocześnie przez inne linie – na trasie Halemba – Mikołów przez 982, a na odcinku Mikołów – Tychy przez 75, 268 i M18. Co ważne, linia 82 ze względu na najdłuższą trasę i najmniejsze użytkowanie realizowała kursy, których koszty ponoszone przez gminy były wysokie – tłumaczył Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Zmiany te spowodowały konieczne zmiany w kursowaniu linii 982, która obecnie, jako jedyna przewozi górników spod kopalni do Mikołowa. I tu zaczęły się schody. 

Zmiany na trasie linii autobusowej nr 982

Aby autobusy linii 982 mogły skutecznie kursować, ZTM musiał wyznaczyć dla nich nową trasę. Miała ona obejmować przystanki: … – Halemba Solidarności 02/Halemba Kościół 01 – Halemba Park Wodny 01 – Halemba Grunwald nż 01 – Halemba Kopalnia 01 – Halemba Most 01 – Halemba Most 02 – Halemba Kopalnia 02 – Halemba Grunwald nż 02 – Halemba Park Wodny 02 – Halemba Kościół 02/Halemba Solidarności 01 – …

Tutaj pojawił się problem. Autobusy nie miały, gdzie zawracać. ZTM postanowił w porozumieniu z miastem poprowadzić objazd jednokierunkową ulicą Kaczmarka, przy której znajduje się Szkoła Podstawowa nr 25. To nie spodobało się rodzicom uczniów uczęszczających do placówki. Jeden z nich wystosował do zarządu ZTM list z prośbą o przemyślenie przebiegu trasy linii 982.

– Piszę w imieniu rodziców dzieciaków uczęszczających do szkoły nr 25 w Rudzie Śląskiej zlokalizowanej przy ulicy Kaczmarka. Ulica Kaczmarka na odcinku między jednym a drugim skrzyżowaniem z ulicą Kłodnicką jest wąską, 200-metrową uliczką. Szkoła zlokalizowana jest na jej łuku. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciakom oraz możliwość zaparkowania rodzicom wprowadzono na niej ruch jednokierunkowy, oraz ograniczenie prędkości, aby strefa “kiss and go” funkcjonowała w możliwie bezpieczny sposób. Parkowanie jest dozwolone jedynie po lewej stronie. Od wczesnych godzin rannych do około godziny 19.00 kiedy kończą się ostatnie zajęcia pozalekcyjne, ten 200-metrowy odcinek jest szczelnie wypełniony samochodami. Przeciśnięcie się tam nawet zwykłym samochodem osobowym jest niekiedy niełatwe a w warunkach zimowych czasem wręcz niemożliwe. Z ogromnym zdziwieniem przyjęliśmy informację dyrekcji szkoły, iż od grudnia 2023 wprowadzony zostaje na tym odcinku ruch autobusowy (linia 982). Chciałem zapytać jakimi przesłankami kierowali się państwo, wprowadzając tę zmianę. Prosimy o zdrowo-rozsądkowe podejście do tematu i wycofanie z tego mocno niefortunnego pomysłu – napisał Maciej Bomba.

Kopalnia nie wyraziła zgody na korzystanie z placu przy wejściu do Ruchu Halemba

Na swoją prośbę, mieszkaniec Rudy Śląskiej otrzymał odpowiedź od Zarządu Transportu Metropolitalnego. ZTM przyznało, że nowa trasa została wytyczona w porozumieniu z miastem, po tym, jak zarząd KWK Halemba nie wyraził zgody na udostępnienie placu przy kopalni na zawracanie autobusów.  

– Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach informuje, że z uwagi na konieczność zapewnienia pracownikom KWK Halemba zarówno dojazdów jak i powrotów z pracy, linia 982 kursuje ulicą Kłodnicką, dokonując nawrotów na ulicy Kaczmarka. Decyzja ta została podjęta w porozumieniu z Miastem Ruda Śląska w efekcie braku zgody KWK Halemba na zawracanie autobusów na placu zlokalizowanym przy kopalni – czytamy w piśmie ZTM. 

Postanowiliśmy zapytać, dlaczego kopalnia nie wyraziła zgody na korzystanie z placu. Jak się okazuje, chodziło o przestrzeganie prawa. Zarząd Transportu Metropolitalnego zwrócił się do dyrekcji kopalni KWK Ruda z prośbą o wyrażenie zgody na wykorzystanie na wyłączne potrzeby komunikacji publicznej całego placu przy wejściu do Ruchu Halemba, wybudowania tam przystanku i umożliwienia zawracania autobusów. 

– Pismo [przesłane przez ZTM przyp.red.] nie określało żadnych szczegółowych warunków związanych z wprowadzeniem takiego rozwiązania. Dokument zawiera jedynie schemat trasy autobusu prowadzącej przez obecny parking dla pracowników PGG S.A. Umożliwienie wykorzystania tego terenu na potrzeby Transportu Metropolitalnego musiałoby  wiązać się z zawarciem z gminą stosownej umowy najmu. Taka umowa musi być poprzedzona uzgodnieniami technicznymi, przede wszystkim przedstawieniem  przez ZTM projektu budowy zatoki autobusowej wraz z wiatą. Zawarcie umowy najmu w tym przypadku byłoby jedynie czasowym unormowaniem zasad  korzystania przez ZTM z tej nieruchomości, docelowo mówimy o nabyciu tego terenu przez gminę. Nie ma również możliwości darmowej formy użyczenia planu pod zabudowę wiaty, bowiem zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Aktywów Państwowych z lutego 2022 roku w sprawie dopłat do redukcji zdolności produkcyjnych przedsiębiorstw górniczych,  PGG S.A. jest beneficjentem pomocy publicznej, co wiąże się z tym, że nie udziela darowizn na rzecz podmiotów trzecich – poinformował Tomasz Głogowski, rzecznik prasowy PGG. 

Budowa zatoki autobusowej wraz z wiatą powinna być poprzedzona uzgodnieniami technicznymi w zakresie organizacji ruchu. Jak informuje rzecznik PGG, obecnie to miejsce jest w użytkowaniu wieczystym PGG S.A. Do czasu zbycia działki na rzecz Gminy Ruda Śląska umowa najmu musi zawierać zapisy regulujące wszelkie prawa i  obowiązki stron w związku z zaistniałym stanem faktycznym i prawnym.

Przejazd techniczny w ciągu ul. Poniatowskiego

ZTM postanowiło jednak pochylić się nad prośbą mieszkańców Rudy Śląskiej i zorganizować przejazd techniczny w ciągu ul. Poniatowskiego, mający na celu ustalenie możliwości zawracania linii 982 na pętli przy przystanku Halemba Stara Kuźnica. 

– W związku z licznymi wnioskami pasażerów, na prośbę Urzędu Miasta Ruda Śląska w najbliższych dniach przeprowadzony zostanie przejazd techniczny w ciągu ul. Poniatowskiego, mający na celu ustalenie możliwości zawracania linii 982 na pętli przy przystanku Halemba Stara Kuźnica. W przypadku uzyskania pozytywnego rezultatu sprawa będzie procedowana z Miastem. Zaznaczamy, że niezbędne będzie uwzględnienie w rozkładzie jazdy obecnie realizowanych przez linię 982 zadań dowozowo-odwozowych do/z KWK Halemba oraz skoordynowanie połączeń przesiadkowych z linią 75 na dworcu w Mikołowie – czytamy w piśmie ZTM.

Przejazd techniczny ma się odbyć w najbliższą środę. W przypadku uzyskania pozytywnego rezultatu sprawa będzie procedowana.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMaciej Wąsik przewieziony do zakładu karnego koło Ostrołęki. To nowe więzienie, gotowe na przyjęcie blisko 1,3 tys. osób
Następny artykułPoczątek roku to zawsze czas na podsumowania.