Na budowę nowego układu drogowego dla stadionu miejskiego miasto wyda co najmniej ok. 70 mln złotych. Dojazd do stadionu wymaga przebudowania dróg w rejonie nowego obiektu sportowego. Powstaną nowe ronda i zmieni się szerokość ul. Bocheńskiego.
Stadion miejski na Załęskiej Hałdzie powstaje już od przeszło dwóch lat. Budowa rozpoczęła się w 2021 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to I etap (stadion, hala i dwa boiska treningowe) ma być gotowy w tym roku, a w przyszłym na nowych obiektach miałyby się odbyć pierwsze mecze. Jednak tak duży obiekt w do tej pory niezagospodarowanym terenie wymaga jeszcze inwestycji drogowej.
Założenia dla układu drogowego pojawiły się już w koncepcji samego stadionu. Inwestycja drogowa została podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy obejmuje zjazd z autostrady A4 oraz tereny położone w rejonie ulic Upadowej i Kochłowickiej. Druga rejonu skrzyżowania ulic Bocheńskiego i Załęskiej Hałdy.
Etap I będzie polegał na zmianach Zgodnie z projektem jeden ze zjazdów z jezdni zbierającej A4 (ul. Kochłowicka) zostanie zastąpiony innym. Kierowcy nie zjadą w ul. Upadową, dotychczasowy zjazd zostanie zlikwidowany. Zamiast tego powstanie nowy, który zostanie zlokalizowany bliżej salonu Porsche. Tuż za zjazdem zaplanowano rondo. Tędy będzie można również zjechać na autostradę i dojechać do salonu samochodowego. Zmieni się też układ drogowy przy jezdni zbierająco-rozprowadzającej. Wzdłuż niej powstanie nowa „nitka” umożliwiająca wyjazd z Upadowej i w okolicy wiaduktu w ciągu ul. Bocheńskiego kierowcy ponownie włączą się w dwupasmową przebiegającą przy głównej jezdni autostrady A4. Poza tym ten etap obejmie budowę parkingów dla kibiców gości i służb wraz z dojściem do stadionu miejskiego.
Drugi etap to już bezpośredni dojazd do stadionu. Obejmie rozbudowę ul. Bocheńskiego, która zostanie poszerzona na odcinku powyżej autostrady A4 w kierunku południowym. Będą tam dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na skrzyżowaniu Bocheńskiego-Załęska Hałda powstanie rondo. Droga prowadząca bezpośrednio do stadionu, czyli pomiędzy ul. Bocheńskiego i ul. Upadową, zostanie również rozbudowana. Będzie to układ 3-pasmowy z dwoma pasami prowadzącymi od strony obiektu w kierunku ronda na końcu Bocheńskiego. Wzdłuż tych wymienionych odcinków dróg powstaną też chodniki oraz infrastruktura dla rowerzystów. Koszt tego etapu podwyższa konieczność przełożenia napowietrznej linii energetycznej 110kV. Ta część zamówienia obejmuje też budowę parkingów.
Inwestycja realizowana będzie w dwóch etapach. Prace budowlane w pierwszej fazie mają potrwać 8 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy, a część dotycząca rejonu ulic Bocheńskiego i Załęskiej Hałdy – 13 miesięcy. Zakończenie odbiorów i oddanie do użytkowania nowych dróg ma nastąpić w ciągu 16 miesięcy.
Pierwotny termin otwarcia ofert został zmieniony z 18 grudnia na dzisiaj. W przetargu swoje propozycje złożyły 4 firmy: Eurovia Polska, NDI, RS-BUD, Silesia Invest. Najwyższa oferta opiewa na 101 mln zł brutto, a najniższą złożyło konsorcjum, w którym liderem jest NDI. Różnica jest spora, ponieważ wykonawca węzła w Giszowcu zaproponował 68,7 mln zł brutto.
Zgodnie z projektem budżetu miasta tylko w tym roku Katowice chcą przeznaczyć na inwestycję 44,7 mln złotych. Na budowę nowych dróg miasto pozyskało 30 mln złotych dofinansowania z rządowego programu Polski Ład.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS