A A+ A++

Dania wprowadzi minimalną stawkę godzinową do zagranicznych przewoźników wykonujących przewozy kabotażowe (pojazdy powyżej 3,5t) oraz do odcinka drogowego transportu kombinowanego.

Projekt powstał pod naciskiem Konfederacji Duńskich Pracodawców (DA) oraz Federacji Duńskich Związków Zawodowych (FH). Obie organizacje wypracowały model, który zmusza zagranicznych pracodawców do zawierania umów zbiorowych z pracownikami oddelegowanymi na tych samych zasadach, na których zatrudniani są pracownicy duńscy. Typowe umowy wypracował największy związek zawody w Danii, nazwany 3F, który nadzoruje 196 umów zbiorowych w 745 miejscach w całej Danii. Związek podkreśla, że w Danii nie ma minimalnej płacy, a stawki dopasowane są do charakteru wykonywanej pracy.

Ze sposobu procedowania nowej regulacji nie jest zadowolona Organizacja Duńskich Przewoźników Drogowych ITD, która obawia się zmajoryzowania rynku umowami narzuconymi przez 3F. ITD. Uważa, że proponowane reguły zagrażają swobodzie zawierania umów oraz swobodzie stowarzyszania się. Dlatego domaga się dalszej dyskusji nad regulacjami.

Czytaj więcej w: Posłowie za Pakietem Mobilności

Porozumienie musi jeszcze zostać przyjęte przez duński parlament. Poparcie dla tej inicjatywy jest duże. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które jest w kontakcie z ITD zaznacza, że brak jeszcze informacji, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Także wysokość minimalnych stawek nie jest jeszcze znana.

Porozumienie polityczne zawiera:

  • Propozycję wprowadzenia minimalnych stawek godzinowychw sektorze transportu mających zastosowanie do zagranicznych przewoźników wykonujących przewozy kabotażowe (pojazdy powyżej 3,5t) oraz do odcinka drogowego transportu kombinowanego;
  • Obowiązek składania notyfikacji delegowania – dokument ten powinien zawierać dane przewoźnika i dane kontaktowe; informacje o rodzaju transportu; dane pojazdu; datę początkową i końcową delegowania; dane kierowcy i dane kontaktowe;
  • Obowiązek przechowywania na pokładzie pojazdu następujących dokumentów: notyfikacja delegowania, umowa o pracę, wycinki wynagrodzenia oraz zapisy z tachografów;
  • Informację o karach – za brak dokonania notyfikacji delegowania grozi kara 10 tys. duńskich koron (ok. 1340 euro); za brak respektowania minimalnych stawek grozi minimalna kara  w wysokości 35 tys. duńskich koron (ok. 4700 euro), ale może wzrosnąć w zależności od różnicy między stawką minimalną a stawką faktycznie wypłaconą kierowcy.

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie – bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami “Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOd wtorku ograniczenia w ruchu na Warszawskiej
Następny artykułSłupsk z oficjalną nominacją na gospodarza mistrzostw Polski