Koniec pierwszego miesiąca nowego roku już prawie za pasem i choć pogoda za oknem nieco niezimowa, to wciąż do wiosny nam daleko. Odliczamy niecierpliwie do okresu w roku, w którym “oficjalnie” rozpoczynamy sezon rowerowy, dlatego już teraz zapytaliśmy przedstawicieli trójmiejskich władz, jakie inwestycje rowerowe realizowane będą w ramach tegorocznego budżetu. Jako pierwszy z trójmiejskiej aglomeracji przedstawimy Sopot.
Już teraz możemy powoli planować wiosenne i letnie wycieczki. W tym roku zaplanowanych do realizacji zostało kilka projektów dotyczących infrastruktury rowerowej. Przyjrzymy się czterem największym. Dwa z nich dotyczą modernizacji i budowy dróg rowerowych, a pozostałe – przebudowy kwartału ulic oraz naprawy szlaku rekreacyjnego w TPK.
– Staramy się do komunikacji rowerowej podchodzić kompleksowo, dlatego realizujemy tak różne zadania – mówi Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy w Sopocie. – Niewątpliwie rowerzystom przypadnie do gustu nowa, gładka, asfaltowa nawierzchnia wyremontowanych dróg rowerowych. Remontowana infrastruktura jest już “pełnoletnia” i nie spełnia nowoczesnych standardów.
Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy
Inwestycje rowerowe w Sopocie na 2020 rok
- Droga rowerowa wzdłuż alei Niepodległości – Modernizacja i budowa drogi rowerowej wzdłuż al. Niepodległości od ul. Wejherowskiej do ul. Armii Krajowej (element dużego projektu przebudowy skrzyżowania) – w ramach prac w okolicy ul. Wejherowskiej zawężona zostanie al. Niepodległości, a z zaoszczędzonego miejsca wykonana zostanie pełnowymiarowa DDR o nawierzchni bitumicznej. Pozwoli to ostatecznie domknąć infrastrukturę rowerową na tym obszarze. Koszt przebudowy skrzyżowania to około 10 mln zł, z czego 9,5 mln zł ze środków UE.
- Droga rowerowa wzdłuż Armii Krajowej od 23 Marca do al. Niepodległości (przy pętli trolejbusowej) – modernizacja nawierzchni na bitumiczną, korekta przebiegu w punktach konfliktowych, wyniesienie skrzyżowań. Droga ta jest już wysłużona, więc niezbędna jest zarówno modernizacja nawierzchni, jak i dostosowanie rozwiązań do współczesnych standardów. Koszt 3,2 mln zł, z czego 2,9 mln zł z dofinansowania UE.
- Przebudowa kwartału ulic: Parkowa, Kordeckiego, Wojska Polskiego, Kilińskiego. – stworzenie tzw. woonerfu, czyli spokojnej przestrzeni przyjaznej pieszym i rowerzystom. Po przebudowie będzie to prawdopodobnie największy woonerf w Polsce – będzie miał długość 1,2 km. Przebudowa etapami, koszt na rok 2020 – 7 mln zł.
- Szlak rekreacyjny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy – wyrównanie, oznakowanie i naprawa nawierzchni około 7 km tras leśnych w Sopocie (pod kątem pieszych i rowerzystów). Celem projektu jest z jednej strony wykorzystanie walorów przyrodniczych naszego parku krajobrazowego, z drugiej ochrona bioróżnorodności poprzez kanalizację ruchu turystycznego. Projekt realizowany wspólnie z Gdańskiem i Gdynią, koszt sopockiej części (7 km tras) to około 950 tys. zł.
Wiaty rowerowe przy szkołach
Władze Sopotu nie zapominają również o młodszych rowerzystach. Na ten rok zaplanowano wyposażenie czterech szkół podstawowych w wiaty rowerowe. Przed wakacjami wybudowane zostaną pierwsze dwie wiaty – lokalizacja pierwszej wiaty rowerowej jest już pewna, jednak wciąż trwają ustalenia co do wyboru drugiej placówki. Po wakacjach zaś, władze miasta planują wybudować kolejne dwie wiaty na terenie kolejnych szkół podstawowych.
– W przypadku pierwszej wiaty na pewno będzie to SP 8 przy ul. Golca – mówi Krzysztof Jałoszyński. – W przypadku drugiej ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Ostateczna lokalizacja będzie uzależniona od uzgodnień z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Docelowo wszystkie placówki edukacyjne chcielibyśmy wyposażyć w tego typu infrastrukturę.
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: [email protected].
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS