Zwolnienia z podatków dochodowych świadczeń, w szczególności dotacji oraz kwot umorzonych pożyczek, otrzymanych ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) – takie rozwiązanie przewiduje nowela ustawy o zmianach w podatkach dochodowych (PIT, CIT). Nowe regulacje zaczną obowiązywać w lutym 2020 r.
Zwolnienia dla dotacji w zakresie transportu niskoemisyjnego
Chodzi o ustawę z dnia 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nowela została podpisana przez prezydenta w dniu 28 stycznia 2020 r.
Ustawa wprowadza zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1387, z późn, zm.) oraz w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.).
Nowe przepisy zakładają wprowadzenie do polskiego systemu podatkowego zwolnień z podatków dochodowych dotyczących świadczeń, w szczególności dotacji oraz kwot umorzonych pożyczek, otrzymanych ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a zatem prawdopodobnie jeszcze w lutym tego roku.
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu
Przypomnijmy, że w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, czyli strategicznym dokumencie przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 16 marca 2017 r., zidentyfikowano szereg barier rozwoju elektromobilności. Stwierdzono m.in., że w kontekście wspierania budowy infrastruktury paliw alternatywnych ważne jest tworzenie zachęt dla nabywców pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi oraz producentów tego typu pojazdów.
W tym celu przyjęto ustawą z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. poz. 1356), dzięki której utworzony został Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Zakres projektów, które mogą otrzymać dofinansowanie ze środków FNT jest bardzo szeroki – wspierani będą m.in. przedsiębiorcy budujący punkty ładowania oraz tankowania pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, producenci ekologicznych środków transportu, samorządy inwestujące w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów.
Wskazano także, że FNT wspierać będzie promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie. Założono ponadto, że istotnym elementem działań FNT będzie udzielanie wsparcia dla osób fizycznych i przedsiębiorców na zakup pojazdów niskoemisyjnych.
Przy czym, obecne przepisy w tym zakresie zakładają, że wsparcie udzielane ze środków FNT podlega opodatkowaniu zarówno w przypadku osób fizycznych, jak i osób prawnych (przedsiębiorców).
Zobacz również:
Dlatego też przepisy tej nowej ustawy (ustawy z dnia 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) wprowadzają zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych dla wsparcia udzielanego ze środków FNT.
Podkreśla się, że rozwiązanie to jest spójne z obowiązującymi zwolnieniami, jakie zostały wprowadzone dla działań realizowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rzecz poprawy jakości powietrza w naszym kraju.
Wprowadzane zwolnienia, zdaniem projektodawcy, korzystnie wpłyną na wzrost użytkowania m.in. pojazdów niskoemisyjnych i przyczynią się do upowszechnienia i przyspieszenia transformacji rynkowej w kierunku dalszego ograniczenia emisji szkodliwych substancji i poprawy jakości powietrza w Polsce.
Podstawa prawna:
– ustawa z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw – Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 1356,
– ustawa z dnia 20 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS