Według najnowszego raportu firmy Deloitte „Global Shared Services & Outsourcing Survey 2023” zajmujemy 1. miejsce w Unii Europejskiej, a na świecie przebijają nas tylko Indie. O wyborze Polski decydują dwie rzeczy: mamy świetnie wykwalifikowanych ekspertów oraz członkostwo w Unii, a w niej regulacje prawne, w szczególności dotyczące bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa.
– Polska jest jedną z najważniejszych na świecie lokalizacji sektora usług dla biznesu, w którym pracuje już ponad 435 tys. osób w ponad 1800 centrach outsourcingu procesów biznesowych (BPO), usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz centrach badawczo-rozwojowych (R&D). Tworzą one jeden z najbardziej dynamicznych sektorów gospodarki, a jego szacunkowy udział w PKB wynosi ok. 4,5 proc. – podlicza Agnieszka Orłowska, wiceprezeska w ABSL, które zrzesza największe firmy z tej branży w Polsce. Dziś Polska jest 13. krajem na świecie pod względem inwestycji w centra usług biznesowych, a ze wszystkich europejskich państw wyżej notowana jest tylko Wielka Brytania.
W tym roku najwięcej nowych miejsc pracy stworzyły w Polsce firmy z USA, Wielkiej Brytanii i Francji. W swoim raporcie ABSL zwraca uwagę, że wartość polskiego eksportu usług biznesowych zanotowała w minionym roku kolejny rekordowy poziom, 30 mld dol. wobec 26,4 mld dol. rok wcześniej.
Dla firm zza granicy liczy się nie tylko atrakcyjność położenia w sercu Europy i dostęp do dobrze wyedukowanej kadry, ale wciąż niższe koszty działalności. Pensje w Polsce wprawdzie rosną, ale są niższe w porównaniu z rynkiem zachodnim, a to nadal przyciąga inwestorów. Istotne są też doświadczenia polskich ekspertów zdobywane w międzynarodowych zespołach. – Pracowników w Polsce charakteryzuje trafne rozumienie biznesu i potrzeb klienta, a także produktywność, kreatywność i inicjatywa w rozwiązywaniu trudności. Atutem jest biegła znajomość języków obcych, w tym angielskiego. W tej dziedzinie Polska zajmuje 11. miejsce w Europie oraz 13. na świecie – wg EF English Proficiency Index, rankingu kompetencji językowych na świecie – wyprzedzając Słowację, Czechy czy Szwajcarię. Polacy władają często kilkoma językami – wyjaśnia Joanna Wanatowicz, dyrektor zarządzająca firmy rekrutacyjnej Grafton Recruitment.
Kraków liderem
Spośród 87 miast, w których działają centra usług wspólnych, pozycję lidera pod względem zatrudnienia od lat utrzymuje Kraków. Zatrudniona jest tam blisko co czwarta osoba pracująca w sektorze (98 tys. osób). Polacy stanowią ponad ¾ pracowników, ale zatrudniani są także obcokrajowcy. – Charakterystyczną cechą sektora usług biznesowych w naszym mieście jest wielokulturowość – mówi Katarzyna Wysocka, dyrektorka Wydziału ds. Przedsiębiorczości i Innowacji Urzędu Miasta Krakowa. – Pracownicy z zagranicy stanowią blisko 14 proc. wszystkich zatrudnionych i pochodzą z 50 państw. Świadczą usługi łącznie w 35 językach.
Najwięksi pracodawcy w regionie małopolskim to m.in.: Shell, UBS, Capgemini, State Street, HSBC czy Cisco. W tym roku kolejnych siedem firm otworzyło lub ogłosiło decyzję o otwarciu centrum w Polsce. Niewątpliwie jedną z zachęt są przywileje wynikające z inwestowania na tzw. specjalnym obszarze. Od 1994 roku były to Specjalne Strefy Ekonomiczne, które w 2018 roku zostały przekształcone w Polską Strefę Inwestycji. – Program ten umożliwia przedsiębiorstwom realizującym nowe inwestycje na terenie całej Polski uzyskanie zwolnienia z podatku dochodowego CIT i PIT na o … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS