Polska w 2022 roku uplasowała się na trzecim miejscu na liście największych światowych eksporterów pierników z dodatkiem imbiru i podobnych. Ustąpiła miejsca jedynie Kanadzie i Niemcom.
Niemcy są jednocześnie największym zagranicznym rynkiem zbytu dla polskich pierników – pisze w raporcie Polski Instytut Ekonomiczny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pierniki warte miliony
Eksperci PIE, analizując dane Głównego Urzędu Statystycznego, zauważyli, że w 2022 roku pierniki stanowiły około 1,8 procent wartości polskiego eksportu wyrobów piekarniczych i ciastkarskich. W tym roku Polska wyeksportowała 14,2 tysiąca ton pierników, które były warte prawie 44 miliony euro.
To oznacza wzrost o ponad 8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a w ujęciu wartościowym wzrost wyniósł 24,5 procent.
Raport PIE zwraca również uwagę na fakt, że w 2022 roku, w porównaniu z 2019 rokiem, nastąpił znaczący wzrost wolumenu sprzedaży pierników za granicę. Wzrost ten wyniósł 31 procent, a w ujęciu wartościowym aż 55 procent.
Polska w ścisłej czołówce
Polska zajmuje trzecie miejsce na świecie – po Kanadzie i Niemczech – na liście największych światowych eksporterów pierników z dodatkiem imbiru i podobnych – podkreślili ekonomiści PIE.
Dodali również, że według danych International Trade Center, w 2022 roku Polska odpowiadała za 11 procent światowego eksportu pierników.
Analitycy PIE zauważyli jednak, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2023 roku eksport pierników był mniejszy w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Jego wartość wyniosła 30,6 miliona euro, co oznacza spadek o 12,2 procent rok do roku, a wolumen eksportu wyniósł 7,2 tysiąca ton, co oznacza spadek o około 35 procent rok do roku.
Wyniki eksportu tych wyrobów z pewnością poprawią się w okresie przedświątecznym (tj. listopad i grudzień), jednak trudno będzie nadrobić spadek wolumenu o 1/3 – ocenili eksperci.
Eksperci PIE zwrócili również uwagę, że w okresie od stycznia do października 2023 roku polskie pierniki zakupili odbiorcy z ponad 50 krajów.
Do najważniejszych rynków zbytu należały kraje unijne: Niemcy (57,2 procent udziału wartości polskiego eksportu), Czechy (5,3 procent), Węgry (4,3 procent) i Słowacja (4 procent). Do największych pozaunijnych odbiorców należały: Rosja (8,6 procent), Wielka Brytania (2,1 procent) oraz Stany Zjednoczone (2 procent).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS