Producenci wyrobów czekoladowych i ciastek mają obecnie ponad 275 mln zł długów wobec firm i banków – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK . Tylko producentom pieczywa i świeżych wyrobów ciastkarskich od marca 2020r. długi wzrosły o ponad 100 proc. do 232 mln zł.
“Piekarnie i cukiernie, producenci wyrobów czekoladowych i ciastek mają dziś łącznie ponad 275 mln zł zaległości wobec firm i banków. To blisko 12 mln zł więcej niż przed ubiegłorocznymi świętami i prawie dwa razy tyle niż przed pandemią” – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK.
Zwrócono uwagę, że wartość polskiego rynku słodyczy w okresie lipiec 2022 r. – czerwiec 2023 r. osiągnęła 10,3 mld zł, jest to wzrost wartościowo o 17,3 proc. rdr. Od kilku lat Polska utrzymuje też wysoką pozycję (4. w 2022 r.) jeśli chodzi o eksport wyrobów czekoladowych.
Reklama
Te dobre, w ocenie autorów raportu, dane “nie przeszkadzają jednak rosnąć finansowym zaległościom firm z branż ciastkarskiej i czekoladowej”. W raporcie zwrócono uwagę, że w marcu 2020 r., czyli tuż przed ogłoszeniem w Polsce pandemii koronawirusa 6,4 proc. przedsiębiorców zajmujących się produkcją pieczywa, świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek miało zgłoszone w Rejestrze Długów BIG InfoMonitor nieopłacone w terminie zobowiązania, opiewające na ponad 111 mln zł. “W sumie mowa tu o 1014 aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm. Od tego czasu spadł wprawdzie odsetek (5,3 proc.) i liczba (939) niesolidnych podmiotów z tego segmentu, ale ich przeterminowane zadłużenie wobec dostawców i banków wzrosło o ponad 100 proc. do 232 mln zł” – podkreślono. Jak wyjaśniono, szczególnie dotkliwy okazał się gwałtowny wzrost cen energii w 2022 r., który doprowadził nawet do bankructwa część piekarniczo-cukierniczych biznesów. “Wydaje się, że najtrudniejsze chwile już minęły, bo w ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło 7,1 mln zł (3,2 proc.) zaległości” – wskazano.
Dodano, że podobnie wygląda sytuacja firm produkujących kakao, czekoladę i wyroby cukiernicze. I to mimo, że Polska należy do liderów branży czekoladowej, z ponad 7 proc. udziałem w światowym rynku i stałym wzrostem sprzedaży. “W tym przypadku przyrost nieopłaconych faktur i opóźnionych o min. 30 dni rat kredytów w ostatnim roku nie przyhamował. Przybyło ich 13 proc. do 38,4 mln zł, a od początku pandemii o niemal 60 proc. (13,7 mln zł)” – podano w raporcie, wskazując, że liczba niesolidnych podmiotów wynosi 76, czyli jest to 7,2 proc. aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm z branży.
“Biorąc pod uwagę zmiany wartości opóźnionych faktur i rat kredytów, w lepszej sytuacji przed tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia są przedsiębiorstwa produkujące suchary, herbatniki i ciastka. Ich przeterminowane zadłużenie wiosną 2020 r. wynosiło 6,2 mln zł, a w rejestrze widniało 41 firm, czyli 5,6 proc. ogółu. (…) Obecnie jest 27 nierzetelnych dłużników z długiem 4,7 mln zł” – poinformował główny analityk BIG InfoMonitor dr hab. Waldemar Rogowski.
Zdaniem autorów raportu, przyczyn rosnącego zadłużenia producentów słodyczy można by dopatrywać się w zmianie nawyków żywieniowych konsumentów i spadku sprzedaży. “91 proc. Polaków informuje, że z powodu rosnących cen, oszczędza na żywności. “Słodycze i przekąski nadal pozostają największym segmentem rynku spożywczego w Polsce, z udziałem na poziomie 18 proc.” – zaznaczono w opracowaniu.
Z badania BIG InfoMonitor wynika, że mali i średni przedsiębiorcy, za trudną sytuację swoich firm winią przede wszystkim inflację, a co za tym idzie duży wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, w tym energii i paliwa (30 proc.), ale też podatków (10 proc.) czy zatrudnienia pracowników (13 proc.).
W raporcie wskazano, że istotnym problemem, okazują się być niesolidni kontrahenci (28 proc.), którzy opóźniają opłacanie swoich zobowiązań lub wcale ich nie rozliczają.
“Cena cukru wzrosła o 100 proc. rdr., mleka o 80 proc., a kakao jest najdroższe od blisko pół wieku i kosztuje 75 proc. więcej niż w ubiegłym roku” – dodano. Zdaniem ekspertów rynek słodyczy nadal będzie rósł. “Problemy odbiją się jednak na cenach widocznych na sklepowych półkach” – przewidują autorzy raportu. (PAP)
autor: Anna Bytniewska, Aneta Oksiuta
ab/ aop/ mick/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS