Przewozy maleją
Mimo wsparcia kolejowe przewozy intermodalne spadły w III kw. o 11,2% r/r do ponad 396 tys. jednostek intermodalnych (ok. 607 tys. TEU, spadek o 15,6%), podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Od lipca do września przewoźnicy kolejowi przetransportowali blisko 6,2 mln ton ładunków w transporcie intermodalnym, co oznacza spadek o 8,6%. Praca przewozowa w analizowanym okresie wyniosła blisko 2,2 mld tono-km i spadła o 4,5%.
Wyniki III kwartału 2023 r. są jednocześnie zdecydowanie lepsze niż te osiągnięte w II kwartale 2023 r. – masa towarów wzrosła o 0,4 mln ton (+6,5%), a praca przewozowa o 0,1 mld tonokilometrów (+7,4%), podliczył UTK. – Na wyhamowanie wzrostów przewozów intermodalnych oddziałuje nadal niepewna sytuacja za wschodnią granicą, wywołana agresją Rosji na Ukrainę. Istotne jest wobec tego rozwijanie nowych potencjalnych kierunków w transporcie ładunków intermodalnych – wskazał prezes UTK Ignacy Góra.
Czytaj więcej
Oczywistym nowym kierunkiem jest Ukraina, jednak niewydolne przejścia graniczne poważnie ograniczają przepustowość kolei do 6 par pociągów na dobę dla terminali połączonych z siecią PKP PLK oraz 5 par pociągów na dobę na PKP PLH.
Łącznie w trzech kwartałach 2023 r. w przewozach intermodalnych przetransportowano 17,7 mln ton, 1,2 mln sztuk jednostek, co w przeliczeniu stanowiło 1,8 mln TEU. W porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku oznacza to zmniejszenie masy o 11,4%, liczby jednostek o 13,3% i spadek liczby TEU o 17,8%.
Po trzech kwartałach PCC Intermodal ma 20,4 proc. udziałów w pracy przewozowej, PKP Cargo 19,7 proc., DB Cargo 17,3 proc.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS