A A+ A++

Firma odzieżowa Carhartt, produkująca odzież roboczą, proponuje swoim użytkownikom produkty ze specjalną wszywką. Znajdzie się na niej miejsce do wpisania danych kolejnych trzech właścicieli ubrania.

fot. LinkedIn

Temat ekologicznego podejścia do mody, recyclingu i re-usingu to kwestie, które od jakiegoś czasu nie schodzą z afisza rynku fashion. Niczym bumerang powraca konieczność ochrony środowiska naturalnego, ponownego wykorzystania raz kupionych ubrań, tworzenia kolejnych projektów z wcześniej wykorzystanych materiałów.

Jak się okazuje, w tym trendzie osadziły się nie tylko marki luksusowe (jak choćby torebka marki Ganni, o której pisaliśmy tutaj czy produkujący zegarki Patek Philippe z hasłem „You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation”), ale również przedstawiciele firm produkujących odzież typowo użytkową. Jest wśród nich choćby Carhartt — twórca strojów roboczych, mających charakteryzować się wyjątkową wytrzymałością. Poza typowym zabiegiem marketingowym Carhartt wydaje się w ten sposób świadomie podążać za trendem ekologicznej mody i związanych z nim wymagań konsumenckich.

Paragon wpływu i inne eko-triki

Zarówno na polskim, jak i międzynarodowym rynku modowym ekologia nabiera znaczenia i coraz wyraźniej rozbrzmiewa w kolejnych działaniach marketingowych. Szwedzka marka Asket postanowiła na przykład wręczać swoim klientom paragon wpływu, czyli dokument zawierający informację o tym, jak wytworzenie kupionego przez nich ubrania wpłynęło na kondycję planety.

Akcje zachęcające do oddawania do sklepów zużytych lub nienoszonych ubrań, takie jak „Ubierz marzenia” w Coccodrillo, to już w zasadzie codzienność. Wiele marek w zamian za zużyte ubranie proponuje na przykład bon rabatowy na kolejne zakupy — i właśnie tym zachęca klientów do pogrzebania w szafie.

Krok dalej idzie francuski sklep sportowy Decathlon, proponując usługi abonamentowo-rowerowe. W czym rzecz? Decathlon daje możliwość wynajmu roweru dziecięcego na długi okres, dzięki czemu stosunkowo częsty zakup nowego sprzętu, który w przypadku najmłodszych szybko się zużywa, nie jest konieczny.

Patagonia nie taka zielona

A przyjrzeć się bliżej temu, co zalega na półkach i w szufladach szczególnie warto, jeśli zdamy sobie sprawę z obecnej sytuacji środowiska naturalnego wokół nas. W mediach pojawiła się ostatnio informacja o wynikach śledztwa dziennikarskiego toczącego się wokół asortymentu firmy Patagonia. Dotychczas uważana była ona za jedną z najbardziej „zielonych”, a tworzące ubrania zespoły za przestrzegające nawet wyjątkowo restrykcyjnych norm ekologicznych. Dziennikarze Follow The Money ustalili jednak, że w rzeczywistości Patagonia produkuje sygnowaną przez siebie odzież dokładnie w tych samych fabrykach, co marki zaliczane do grupy przedstawicieli nurtu fast fashion.

Ubrania na lata, czyli pomysł Carhartt nie taki innowacyjny

Informację o wszywkach w ubraniach firmy Carhartt w polskich mediach społecznościowych rozpowszechnił Jakub Biel, twórca cyfrowy. Pod postem na jego koncie na portalu LinkedIn pojawiło się wiele komentarzy dotyczących podobnych pomysłów już sprzed lat.

fot. LinkedIn

Ponadto internauci poddają pod wątpliwość pomysł powtórnego wykorzystania ubrań w przypadku odzieży roboczej. W komentarzach padają pytania o kwestie bezpieczeństwa i zasad BHP, a dla niektórych odbiorców komunikat, jaki Carhartt chciała wysłać do swoich odbiorców, jest zwyczajnie niejasny.

fot. LinkedIn

Generalnie jednak pomysł firmy Carhartt został przyjęty pozytywnie. Nie brakuje przykładów innych marek oferujących podobnie rozwiązania już od jakiegoś czasu. Wśród wymienianych najczęściej pojawia się Reima i H&M.

fot. Facebook

Jakie jeszcze rozwiązania z zakresu upcyclingu, powtórnego wykorzystania i ekologii w ogóle przyciągnęły waszą uwagę? Czy kupilibyście kurtkę, która wcześniej była noszona przez inne osoby? Dajcie znać w ANKIECIE, bo jesteśmy ciekawi waszego podejścia do eko-mody.

„Klient z otwartą głową jest błogosławieństwem. Jak się taki trafi, to po prostu mam szczęśliwy dzień” – o przyciąganiu uwagi, burzach mózgów oraz kreatywnym marketingu w „nudnych” branżach, opowiedział nam Jakub Biel, prelegent Infoshare 2023.

W świetle zatrważających danych dostarczanych chociażby przez ONZ, świat mody będzie zmuszony zwrócić się ku złotej zasadzie 3R – reduce, reuse, recycle (czyli: ogranicz zakupy, używaj jak najdłużej, a na koniec poddaj recyklingowi), w przeciwnym razie utonie w morzu odpadów tekstylnych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWjechała na krawężnik i samochód przewrócił się na bok. Niebezpieczny weekend na ulicach Barcina
Następny artykułZUS. Od grudnia wyższe limity zarobkowe dla wcześniejszych emerytów i rencistów