Obecność AI w przemyśle modowym coraz wyraźniej daje o sobie znać. Tendencja ta nie dziwi, szczególnie jeśli zdać sobie sprawę z tego, jak intensywny stał się w ostatnich latach mariaż pomiędzy nowymi technologiami i branżą fashion.
fot. Raport Vogue Business x Google
Redakcja magazynu Vogue Business opublikowała raport pt. „Odkrywając AI: Nowe światy mody”. Jaki obraz współpracy pomiędzy modą i AI prezentuje? Co charakteryzuje współczesnych klientów najbardziej luksusowych marek? Oto najważniejsze spostrzeżenia.
W ostatnim kwartale br. Magazyn Vogue Business opublikował obszerny raport dotyczący wkroczenia sztucznej inteligencji do świata mody. W dokumencie omówione zostały trzy podstawowe grupy konsumentów, ich stosunek do AI, przyzwyczajenia i oczekiwania. Na zadane w ankiecie pytania odpowiadali nabywcy luksusowych marek ze Stanów Zjednoczonych, Wysp Brytyjskich, Włoch i Francji, w sumie 2976 respondentów.
Raport pokazał, jak kształtują się postawy konsumentów wobec coraz większego udziału nowych technologii i sztucznej inteligencji w rynku modowym. Stał się także okazją do tego, aby spojrzeć na nadchodzące i obecne zmiany z punktu widzenia sprzedawców — marek luksusowych i wskazać im etapy, na których wdrożenie rozwiązań opartych o AI byłoby najbardziej efektywne.
Finalnie, badanie pozwoliło na wyodrębnienie trzech głównych grup konsumentów, z których każda charakteryzuje się indywidualnym podejściem do procesu zakupów i poszukiwania wymarzonych produktów oraz usług.
Grupa I — puryści (50 procent z nich to osoby powyżej 35. roku życia)
Ta grupa konsumentów nie bez powodu nazywana jest również koneserami. Ich główną cechą jest zamiłowanie do tradycji, produktów wytwarzanych z poszanowaniem autentycznych metod produkcji.
Dla purystów sztuczna inteligencja to mechanizm mający wspierać ich wybory, służyć podpowiedzią i rekomendacją, a także pozwalać na personalizowanie procesu zakupowego. Według raportu Vogue Business, puryści stanowią aż 69 procent wszystkich konsumentów, kwestia sprawnego wykorzystania AI w ich podróży zakupowej powinna zatem być kluczowa dla przedstawicieli luksusowych marek.
Grupa II — aktywiści (66 procent z nich stanowią osoby przed 35. rokiem życia)
Ta stosunkowo młoda grupa kupujących liczy się przede wszystkim z wyznawanymi przez marki zasadami i głoszonymi hasłami. Aktywiści to osoby kupujące świadomie i zwracający większą niż inni uwagę na kwestie społeczne w odniesieniu do przemysłu modowego. Ich mantrą są słowa: „Kupuj mniej, kupuj lepiej” i to właśnie zrozumienie tej postawy wydaje się kluczowe dla pozyskania zaufania aktywistów.
Jak wskazuje raport, aktywiści to grupa, która nie boi się wydać na zakupy więcej, aby w zamian otrzymać produkty wytrzymałe, odporne na upływ czasu i takie, których zakup ograniczy produkcję odpadów. Aż 72 procent z ankietowanych przyznało, że w ubiegłym roku jednorazowo wydało na zakupy ponad 2 tys. dolarów, podczas gdy 26 procent przyznało się do zakupów modowych o wartości ponad 5 tys. dolarów.
fot. Unsplash
Sprawne wykorzystanie możliwości, jakie daje AI w tym zakresie (poprawna funkcjonowania zrównoważonego łańcucha dostaw, zminimalizowanie śladu węglowego i emisji gazów) to ważny krok luksusowych marek w kierunku pozyskania nowych i utrzymania zainteresowania dotychczasowych klientów z grupy aktywistów.
Grupa III — ekspresjoniści (55 procent z nich stanowią osoby w wieku 25 – 44 lata)
Tę grupę stosunkowo łatwo jest poznać dzięki ciągłej potrzebie wyróżniania się w tłumie. Moda jest dla ekspresjonistów sposobem na wyrażanie siebie, swoich myśli i uczuć. Ekspresjoniści nie boją się indywidualnego podejścia do stylizacji, a pod wszystko cenią sobie słynne joie de vivre, czyli typowo francuską radość życia.
Przypatrując się wpływowi, jaki na aktualny rynek mody ma pojawienie się i rozwój AI, warto również skupić się na kooperacji pomiędzy sztuczną inteligencją a tradycyjnymi projektantami. W ankietowanej przez Vogue Business grupie zdania na ten temat są podzielone i tak:
- 31 procent aktywistów twierdzi, że AI uzupełni pracę projektantów i sprawi, że procesy dotyczące zrównoważonego rozwoju ulegną dzięki niej poprawie,
- według 27 procent purystów obecność sztucznej inteligencji będzie wzmagała ludzką kreatywność,
- a 72 procent ekspresjonistów jest gotowa zapłacić więcej za ubranie lub dodatek stworzony przez AI i charakteryzujący się wyjątkowym designem.
Ekspresjoniści dostrzegają w sztucznej inteligencji i nowych technologiach jeszcze jedną szansę dla luksusowych marek. Mowa o możliwości wykorzystania ich do planowania procesu komunikacji z klientami. Aż 82 procent wśród ekspresjonistów przyznało, że byłoby gotowych zapłacić więcej za produkty marek, które oferują angażujące treści marketingowe stworzone z użyciem AI. Dla 39 procent dobrym rozwiązaniem byłoby zastosowanie AI do opowiadania historii marki.
Personalizacja kluczem do zwiększenia przychodów
Jak pokazuje raport pt. „Odkrywając AI”, to dopasowywanie produktów i usług do konkretnych klientów jest najlepszym sposobem na zachęcenie do siebie kupujących i wzrost poziomu przychodów. 47 procent ankietowanych przyznało, że byłoby w stanie zapłacić za spersonalizowany proces zakupowy nawet o 20 procent więcej niż dziś, a 33 procent respondentów w takim wypadku dopłaciłoby 10 procent pierwotnej ceny. Wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję, przedstawiciele marek luksusowych mogą również wpływać na przebieg całego procesu zakupowego — od pierwszej myśli o nabyciu produkty czy skorzystaniu z usługi, aż do dokonania płatności i dostarczenia wybranego dobra do rąk klienta.
Wiele marek już od jakiegoś czasu wydaje się zdawać sobie z tego sprawę i nie traktuje obecności AI w świecie mody jako jednorazowego trendu, a raczej niczym stały element planowania i tworzenia strategii marketingowych. Raport przygotowany przez magazyn Vogue Business i Google jest kolejnym silnym głosem w tej dyskusji, który opowiada się nie tylko za uznaniem, ale również za wkomponowaniem AI we współczesne działania firm z obszaru fashion. Czy sztuczna inteligencja faktycznie odegra tak dużą rolę w rozwoju mody i podejmowaniu decyzji przez konsumentów? Na chwilę obecną wszystko wskazuje na to, że tak właśnie będzie, a najbliższe miesiące pokażą jedynie, jak duże będzie tempo rozwoju tej kooperacji.
Znaczenie wydaje się mieć również kwestia związana z ekologią i chronieniem planety zarówno podczas procesu produkcji mody, jak i zakupów. Według raportu aż 31 procent kupujących byłoby gotowych zapłacić co najmniej o 20 procent więcej, gdyby mieli oni pewność, że wybierane produkty są tworzone w sposób bardziej zrównoważony niż obecnie.
Pobierz cały raport Vogue Business x Google i sprawdź, jak jeszcze sztuczna inteligencja wpływa na funkcjonowanie marek luksusowych w przemyśle modowym.
15 listopada QuarticOn i Orange zabrali nas na wyjątkową podróż przez fascynujący świat branży fashion i jej dzisiejszych wyzwań, a także zaprosili za kulisy nadchodzącej rewolucji, która zmieni sposób, w jaki postrzegamy modę i zakupy online.
Feminizm wychodzi na ulice? To już od lat, jednak tym razem sytuacja jest szczególna, bowiem dzieje się to przy okazji współpracy pomiędzy Ewą Juszkiewicz — polską artystką o międzynarodowej renomie a marką Louis Vuitton.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS