A A+ A++

Szaleństwo przedświątecznych zakupów przed nami. Black Friday i Cyber Monday to dni, kiedy sprzedawcy prześcigają się z promocjami. W tym roku obniżki cen muszą uwzględniać zapisy dyrektywy Omnibus. Tłumaczymy, co to oznacza dla konsumentów i sprzedawców. Przypominamy też najważniejsze prawa konsumentów.

Black Friday pierwszy raz po nowemu. Sprzedawcy muszą podawać tę informację
fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock

Najbliższy piątek dla sprzedawców to dzień nazywany Black Friday (Czarny Piątek). W tym roku podczas Black Friday po raz pierwszy sprzedawcy mają obowiązek stosowania dyrektywy Omnibus, która obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów i walkę z nieuczciwymi praktykami szczególnie w czasie promocji i wyprzedaży.

W myśl obowiązujących przepisów sprzedawcy mają obowiązek do podawania informacji o cenach w przejrzysty sposób, co ma zapobiegać sztucznym promocją. Handlowcy mają obowiązek informować o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni.

Dyrektywa Omnibus – jak powinna wyglądać informacja o cenie?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca ma obowiązek obok informacji o obniżonej cenie podać również informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Media Expert

W sytuacji kiedy obniżka dotyczy towaru oferowanego do sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, trzeba podać również informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru lub usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

Allegro

Natomiast w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, istnieje obowiązek podania informacji o obniżonej cenie oraz informacji o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Wymienione zasady należy stosować zarówno w sprzedaży stacjonarnej jak i w sklepach internetowych oraz w reklamach, w których podawana jest cena.

Czy warto kupować w czarny piątek?

Warto sprawdzić ceny produktów z perspektywy czasu. Na pewno nie są wskazane zakupy pod wpływem chwili. Niekoniecznie w Black Friday będą najlepsze ceny, bo obniżki zwykle opatrzone są gwiazdką i ograniczone do wybranych produktów. Stąd, żeby uniknąć rozczarowań, warto weryfikować ceny za pomocą porównywarki, sprawdzać je u kilku sprzedawców w różnym przedziale czasowym.

Prawo jest po stronie konsumenta

Przy zakupach w trakcie promocji w Black Fraidy i nie tylko warto poznać jej zasady. Sprawdzić dostępne opcje zwrotu towaru i ewentualne koszty. W internecie konsumenci mogą znaleźć coraz więcej narzędzi, które pozwalają na monitorowanie cen produktów. Coraz łatwiej sprawdzić, czy mamy do czynienia z prawdziwą obniżką.

Poza obowiązkami wynikającymi z dyrektywy Omnibus warto przypomnieć prawa konsumenta. Trzeba pamiętać, że kupując podczas wyprzedaży i promocji, ma takie same prawa, jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Stąd kupujący ma nie tylko prawo do informacji o wysokości obniżki.

Warto też przypomnieć, że kupujący ma prawo do zakupu towaru w korzystniejszej cenie. W przypadku kiedy produkt ma metkę z niższą ceną lub jego cena na półce jest oznaczona i jest niższa niż przy kasie, to mamy prawo do zakupu produktu w niższej cenie. Często w czasie promocji okazuje się przy kasie, że cena nie jest obniżona, dlatego warto pamiętać o tym prawi i zapłacić cenę, za którą zamierzaliśmy kupić upatrzony przedmiot, a nie tej, która jest nam podawana do zapłaty wg kasy.

W przypadku zakupów internetowych mamy prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że przekażemy sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Wówczas sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam cenę towaru i koszty przesyłki.

Pamiętajmy, że jeżeli zakup pochodzi ze sklepu stacjonarnego, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy – to on ustala zasady zwrotu.
W przypadku każdego zakupu mamy prawo do reklamacji wadliwego towaru. Jeżeli towar ma wadę, mamy prawo do reklamacji w terminie 2 lat od zakupu. Możemy żądać złóż naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – mamy prawo odstąpić od umowy.

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzewoźnicy na granicy: “Policja chce nas przechytrzyć. Przepuszcza ukraińskie tiry”. Od dziś blokada także w Medyce
Następny artykułNowe mieszkania gotowe do odbioru w Katowicach