W Lublinie, pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, wkrótce zostanie do użytku nowoczesny Dworzec Metropolitalny. W jednej części miasta zintegruje on transport kolejowy i autobusowy, busowy i miejski, stając się centrum komunikacyjnym regionu. W ramach inwestycji wokół obiektu powstanie również zupełnie nowy układ drogowy. To jedna z największych i najważniejszych inwestycji miasta współfinansowanych ze środków europejskich. Wartość kontraktu budowlanego to ponad 231 mln zł. Obecnie prace skupiają się już tylko na ostatnich robotach wykończeniowych i porządkowaniu terenu. Dworzec zostanie otwarty na początku 2024 roku.
Dlaczego w Gazecie Ostrowieckiej piszemy o inwestycji w Lublinie? Odpowiedź jest prosta. Otóż, to w Ostrowcu Świętokrzyskim, w halach produkcyjnych zlokalizowanych na terenie tzw. Starego Zakładu, powstają elementy konstrukcji stalowej dla inwestycji „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jej wyróżnikiem są „słupy – drzewa”, które wymagają niezwykłej staranności i precyzji w wykonaniu. Znawcy branży stalowej już okrzyknęli je mianem prawdziwego „majstersztyku”. Te właśnie elementy zostały w Lublinie zamontowane przez spółkę Mostostal Kraków S.A., sama zaś prefabrykacja tej konstrukcji została podzlecona ostrowieckiej firmie „Grant”.
Jak informuje lubelski magistrat, sercem całej inwestycji jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dodatkowo wokół dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło i beton. Obok budynku głównego powstały niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełniają funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami. Tym, co wyróżnia budynek projektowanego wielofunkcyjnego dworca, jest zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko.
Firma Mostostal Kraków poinformowała nas, że całość projektu, dotyczącego konstrukcji stalowej, podzielona została na dwie części. To konstrukcja zadaszenia dworca o masie ok 1.550 ton, w której skład wchodzą trzony słupów z ich koronami oraz kratownice wypełniające przestrzeń między słupami. Największym i zarazem najcięższym elementem są korony słupów zadaszenia dworca, które montowane są na słupach zwanymi „trzonami”. Oba elementy z uwagi na ich wygląd architektoniczny oraz duży stopień skomplikowania połączeń spawanych, składane były z bardzo precyzyjnie dociętych elementów. Trzon słupa i jego korona składają się z przenikających elementów z profili rur kwadratowych i okrągłych połączonych ze sobą poprzez spawanie.
Właśnie do wykonania warsztatowego całości konstrukcji stalowej dla tego projektu, Mostostal Kraków S.A nawiązał współpracę z wytwórnią „Grant” w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie prefabrykuje się konstrukcje i przygotowuje do wysyłki na budowę. Korony słupów, których jest 22 kompletów, z uwagi na ich gabaryty zostały podzielone na dwa elementy transportowe, które zostały zrealizowane aż przez 44 transporty ponadgabarytowe. Po dostarczeniu koron słupów na budowę transportami ponadgabarytowymi, były scalane w całość, po czym zamontowane na wcześniej ustawionych trzonach. Przestrzeń między koronami słupów została uzupełniona kratownicami z rur, co stanowi całość przykrycia zadaszenia dworca.
Na budowie dworca użyto gruntowych pomp ciepła, które dostarczają energię potrzebną do ogrzania budynku. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte zostały panelami fotowoltaicznymi o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.
Co ciekawe, pod budynkiem dworca powstał parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2, który może pomieścić 174 samochody. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca wynosi ponad 18 tys. m2. Na obszarze objętym inwestycją (blisko 28,9 tys. m²) powstało łącznie 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej, 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej, 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych, 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów, 166 miejsc postojowych w obiektach „Park&Ride”; 67 stanowisk postojowych w obiektach „Bike&Ride”; 11 stanowisk postojowych w obiektach „Kiss&Ride”; 4,19 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych, 1,85 km wybudowanych/przebudowanych linii autobusowych, 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej.
Nam nie pozostaje nic innego, jak raz jeszcze uwrażliwić dyrekcję ostrowieckiego PKS na uruchomienie bezpośredniego połączenia z Ostrowca do Lublina.
Fot. Portal Miasta Lublin
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS