A A+ A++

Miasto podsumowało tegoroczny sezon turystyczny. Od lipca do września do Lublina przyjechało 567 tys. podróżnych. To prawie dwukrotnie więcej w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Liczba turystów i odwiedzających w 2023 roku po raz pierwszy w historii przekroczyła milion osób.

– To rekordowy wynik, na który wpłynęło wiele czynników. Nie tylko liczne wydarzenia organizowane w ramach obchodów Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023, ale również skuteczne działania promocyjne, szeroka oferta kulturalna, intensywne działania podmiotów lokalnego sektora turystyki czy coraz lepsza dostępność komunikacyjna Lublina. Bardzo cieszę się, że nasze miasto jest coraz chętniej wybieranym kierunkiem podróży i mam nadzieję, że kolejne miesiące będą przynosiły jeszcze lepsze statystyki – mówi Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, Zastępczyni Prezydenta Miasta Lublin ds. Kultury, Sportu i Partycypacji.

W minionym sezonie turystycznym do Lublina przyjechało 434 tys. podróżnych z Polski, z czego 177 tys. stanowili odwiedzający jednodniowi, natomiast 257 tys. to turyści, czyli korzystający z noclegów. Spośród tych, którzy zdecydowali się na nocleg aż 49% to osoby, które spędziły w naszym mieście od 2 do 4 nocy, 34% skorzystało z jednego noclegu, a 15% pozostało na 5-7 nocy.

Podobnie jak w ostatnich latach, Lublin najchętniej odwiedzali ludzie młodzi – 48,5% wszystkich gości krajowych to podróżni do 30. roku życia. Dużą popularnością nasze miasto cieszyło się także wśród osób pomiędzy 36 a 45 rokiem życia (25%). W III kwartale br. największy ruch zanotowano tradycyjnie z województw lubelskiego (172 tys.) i mazowieckiego (155 tys.). Na kolejnych pozycjach znaleźli się goście z Małopolski (19 tys.), Śląska (15 tys.) i Podlasia (13,5 tys.). Natomiast miejsca, które zwiedzano najczęściej to: Zamek Lubelski, Stare Miasto, Krakowskie Przedmieście, Plac Litewski z fontanną multimedialną, Archikatedra Lubelska z Wieżą Trynitarską oraz Ogród Saski.

Liczba obcokrajowców, którzy odwiedzili Lublin w okresie od lipca do września br. wynosi około 133 tys. To aż trzynastokrotny wzrost ogólnej liczby turystów i odwiedzających zagranicznych względem tożsamego okresu w 2022 roku. Wśród przybyłych najliczniejszą grupę stanowili goście z Niemiec (53 tys.), Izraela (18,5 tys.) oraz Wielkiej Brytanii (14,5 tys. osób). Na kolejnych miejscach znaleźli się podróżni z Białorusi (11 tys.) i Stanów Zjednoczonych (6 tys.). W analizie nie zostali ujęci przyjezdni z Ukrainy, których ruch, choć wyraźnie osłabiony, wciąż może mieć charakter migracyjny.

Z kolei cały Lubelski Obszar Metropolitalny w sezonie turystycznym odwiedziło 800 tys. osób z kraju i zagranicy. To dwukrotny wzrost w porównaniu z tym samym okresem 2022 r. Dane o ruchu turystycznym są gromadzone na zlecenie Lokalnej Organizacji Turystycznej Metropolia Lublin, do której należy Miasto Lublin, na podstawie geolokalizacji urządzeń mobilnych podróżnych.

Za nami także kolejna edycja akcji Sezon Lublin. Podobnie jak w ubiegłym roku, przyjęła ona formę zabawy z nagrodami – za skorzystanie z oferty partnerów mieszkaniec lub turysta otrzymywał punkty, które następnie mógł wymienić na specjalne miejskie gadżety. W tegorocznej edycji nagrody odebrało blisko 530 osób.

– Odmieniona formuła Sezonu Lublin kolejny rok z rzędu cieszyła się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony przedstawicieli lubelskiej branży turystycznej, jak i turystów oraz mieszkanek i mieszkańców. Nowe zasady akcji sformułowano tak, żeby kierowały uczestników do kolejnych partnerów, a w konsekwencji zachęcały do skorzystania z szerokiej, różnorodnej oferty. W tym roku zainteresowani mieli możliwość wyboru spośród propozycji przygotowanych przez ponad 80 podmiotów. W ramach tegorocznej edycji Sezonu Lublin do partnerów wydarzenia wpłynęło łącznie ok. 500 tys. zł – mówi Marcin Kęćko, Dyrektor Biura Rozwoju Turystyki Urzędu Miasta Lublin.

12. edycja Sezonu Lublin trwała od 1 maja do 31 października. Do współtworzenia akcji zgłosiło się 81 partnerów działających w lubelskiej branży turystycznej, którzy przedstawili niemal 100 różnych propozycji spędzania wolnego czasu. Oferta tegorocznego Sezonu Lublin składała się z 7 kategorii głównych: Kustosz (muzea, zabytki), Widz (spektakle, koncerty, widowiska, pokazy interaktywne, warsztaty manualne), Kolekcjoner (pamiątki i publikacje), Smakosz (gastronomia), Atleta (aktywność fizyczna i rekreacja), Spacerowicz (udział w spacerze z przewodnikiem) i Przybysz (noclegi) oraz kategorii specjalnej Joker, która powstała z okazji obchodów Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023 i była adresowana do młodych osób.

Aby wziąć udział w akcji wystarczyło w dowolnym momencie jej trwania pobrać specjalny karnet i zebrać w nim odpowiednią liczbę naklejek, które uczestnicy otrzymywali za skorzystanie z oferty partnerów. Zestaw 10 naklejek upoważniał do otrzymania butelki próżniowej z oryginalnym grawerem, natomiast za 25 zebranych naklejek mieszkańcy i turyści otrzymywali powerbank o wysokiej pojemności. W tegorocznej edycji wydarzenia po nagrody sięgnęło blisko 530 osób.

Pliki do pobrania

  • Prezentacja – dane III kwartał 2023 roku.pdf
    Prezentacja – dane III kwartał 2023 roku 1.01 MB

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPowiat Lublin: Uroczysta wieczornica “Tobie Polsko Śpiewamy”
Następny artykułUM Lublin: Orlen Basket Liga: Polski Cukier START Lublin – KGS ARKA Gdynia