Znany publicysta, Jan Śpiewak, zawiadomił prokuraturę o przestępstwie. Chodzi o kampanię od marki Tyskie, w której wystąpili Joanna Koroniewska i Maciej Dowbor. Zdaniem Śpiewaka, celebryci w spocie reklamowym promują spożywanie alkoholu w okresie świąt.
Niedawno ruszyła świąteczna kampania marki Tyskie. Jej główne hasło brzmi: „Jesteśmy na Ty przy wspólnym stole. 5 milionów posiłków dla potrzebujących”. Akcja ma promować ideę pomocy potrzebującym, a także uświadamiać społeczeństwo, by nie marnowało żywności i podzieliło się posiłkami z innymi. Polski browar w ramach kampanii wspiera Federację Polskich Banków Żywności.
– Nasza marka łączy ludzi – teraz z Bankami Żywności i ambasadorami akcji wspólnie pomagamy tym, którzy tego potrzebują, zwłaszcza w okresie okołoświątecznym. Dzielenie się z innymi to najważniejsza wartość, którą możemy przekazać jako Tyskie – powiedziała Ewa Rychlik, brand manager Tyskie.
Głównymi ambasadorami kampanii zostali Maciej Dowbor i Joanna Koroniewska. W reklamie piwa promują wspólne świętowanie z bliskimi oraz otwartość na drugiego człowieka. Udział pary w spocie nie spodobał się jednak Janowi Śpiewakowi.
Publicysta zarzucił celebrytom promocję alkoholu przy świątecznym stole. Podkreślił przy tym, że nie można przejść obojętnie obok tragedii ludzi, którzy skutki alkoholizmu odczuli na własnej skórze i nie mogli przez to doświadczyć normalnego życia.
– Świąteczna kampania piwa, przebrana za akcję charytatywną rozdawania posiłków dla potrzebujących zyskała ich (bardzo kosztowne) wizerunki. Ile z tych osób nie ma pieniędzy na jedzenie, bo rodzice wszystko przepili? Ile z tych osób nie może związać końca z końcem, bo stracili wszystko przez nałóg? Co stanie jeśli zaczniemy budować jeszcze więcej skojarzeń ze świętami i wielopakiem piwa? – napisał na swoim Facebooku Jan Śpiewak.
fot. oficjalny profil Jana Śpiewaka
Jan Śpiewak kontra reklamy alkoholu
To nie pierwszy raz, kiedy publicysta walczy z reklamami alkoholu w przestrzeni publicznej. Wcześniej, Śpiewak skarżył się na promocję piw w Biedronce (dodatkowe 12 piw gratis za kupno 12 piw), reklamę wódki na Facebooku przez aktorkę Magdalenę Cielecką (której prokuratura postawiła zarzuty), a także reklamę wódki przez Janusza Palikota i Kubę Wojewódzkiego na Instagramie.
Tym razem, Jan Śpiewak za pośrednictwem fundacji Bezpieczna Polska złożył zawiadomienie do prokuratury w sprawie udziału Joanny Koroniewskiej i Macieja Dowbora w reklamie piwa Tyskie. Publicysta apelował o to, by celebryci zarobione środki w reklamie przeznaczyli na pomoc ludziom poszkodowanym przez alkoholizm.
– Apelujemy do Dowborów, żeby przeprosili za udział w tej kampanii i przekazali fortunę, którą zarobili w jej ramach, na rzecz ofiar alkoholizmu. Apelujemy do Biedronki, żeby zdjęła te koszmarne reklamy z drzwi swoich sklepów. Apelujemy też do agencji reklamowych, żeby nie przyjmowały kampanii zlecanych przez kartele alkoholowe. Jednocześnie będziemy walczyć o całkowity zakaz reklamy alkoholu w Polsce. Bez żadnych wyjątków – czytamy na Facebooku Jana Śpiewaka.
UOKiK poinformował, że otrzymuje liczne sygnały o reklamach alkoholi, które mogą być sprzeczne z ustawą z 26 października 1982 r. Sprawa trafiła do Prokuratury Krajowej. W social mediach pojawia się coraz więcej reklam alkoholi wysokoprocentowych, które mogą być przestępstwem z art. 452 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. Owe treści zamieszczane są zarówno przez marki alkoholi wysokoprocentowych, jak i influencerów.
W kwietniu br. Jan Śpiewak poinformował, że złoży zawiadomienie do prokuratury w sprawie współpracy Kanału Sportowego z marką Tyskie. Prokuratura jednak nie podejmie się rozpoczęcia sprawy, a Jan Śpiewak chce zwrócić się do Ministerstwa Sprawiedliwości.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS