A A+ A++
Konkurs na koncepcję architektoniczno-urbanistycznej dla II etapu hubu gamingowo-technologicznego został rozstrzygnięty. Na nieruchomościach należących do niedawna do kopalni „Wieczorek” powstanie obiekt, w którym znajdą się studia telewizyjne i studia nagrań dla obsługi przemysłu e-sportowego. Wygrała ta sama pracownia, która zaprojektowała I etap.

Konkurs na opracowanie koncepcji II etapu hubu gamingowo-technologicznego w Nikiszowcu został ogłoszony w lutym. Ostatecznie komisja sąd konkursowy oceniał 5 prac. Spośród nich wybrano trzy. Dzisiaj ogłoszono wyniku konkursu. Wyróżnienie i 25 tys. złotych otrzymała pracownia LAB3 Architekci z Poznania, II nagroda oraz 75 tys. złotych trafiły do pracowni Rafał Drobczyka z Gliwic, a I nagrodę zdobyła pracownia AMC Andrzej M. Chołdzyński z Lublina. Ta sama, która w zeszłym roku wygrała konkurs na I etap hubu polegający na adaptacji i rewitalizacji istniejących budynków po kopalni KWK „Wieczorek”.

Hale produkcyjne na potrzeby e-sportu

Tym razem chodziło o opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej całkowicie nowego obiektu zlokalizowanego na południowy wschód od zabytkowego budynku nadszybia szybu „Pułaski. – To jest zupełnie nowa funkcja na surowym terenie. Tam nic nie stoi w tej chwili. W związku z czym wiadomo było, że to mają być hale produkcyjne dzielone albo łączone w jedno – mówi Stanisław Podkański, architekt miasta i przewodniczący sądu konkursowego.
W tych obiekcie znajdą się  hale produkcyjne z dominującą funkcją studiów produkcyjnych dla e-sportu (przestrzeń powinna umożliwiać wykorzystanie obiektu jako studiów telewizyjnych, hal produkcyjnych, magazynów lub laboratoriów). Ponadto znajdzie się w nim część techniczna z reżyserkami i pokojami do obsługi produkcji oraz część do obsługi gości i widowni.

Tło dla architektury historycznej

Autorzy zwycięskiej koncepcji z pracowni AMC – Andrzej M. Chołdzyński.

Jak napisał w uzasadnieniu sąd konkursowy, „nagrodę przyznaje się za umiejętne wpisanie w kontekst historyczny i otoczenie, dążenie do optymalizacji bryły oraz skali architektury obiektu”. – Główna bryła wychodzi ponad dach, a potem na trzech kondygnacjach obudowy jest zaproponowany taki ogród zewnętrzny. Po to, żeby złagodzić tę dysproporcję wysokości. To jest bardzo ciekawy pomysł – mówi Podkański.
Żeby pogodzić wszystkie funkcje hala została podzielona. – Chcieliśmy zrobić ją na tyle elastyczną, żeby móc nie tylko gamingowe rzeczy robić, ale również filmowe. Stąd ta propozycja podziały na 4 mniejsze hale – mówi Joanna Arent, członkini zespołu projektowego. Projekt musiał też uwzględniać sąsiedztwo zabytkowych budynków „Wieczorka”. Dlatego dominującym materiałem jest cegła. – Starliśmy się, żeby był dobrze wpisany w przestrzeń historyczną, która ma być tutaj dominująca. Żeby z nią współgrał i współdziałał. Staraliśmy się, żeby architektura naszego projektu była tłem dla architektury historycznej – mówi Artur Caban, członek zespołu projektowego. Jednym z krytertiów, według których dokonywano oceny prac konkursowych było zastosowanie rozwiązań proekologicznych. Obiekt ma być wyposażony w ekologiczne rozwiązania, czyli fotowoltaikę, pompy ciepła i zbiorniki retencyjne.

To będzie bardzo droga inwestycja

Architekci, którzy już zaprojektowali pierwszy etap, będą mieli teraz szansę na zaprojektowanie drugiego. Pracownia AMC otrzymała 100 tys. złotych za najlepszą koncepcję i zostanie zaproszona do negocjacji z miastem. Jeśli te przebiegną pomyślnie, to otrzyma zlecenie w trybie z wolnej ręki. W konkursie podano maksymalny koszt realizacji robót budowlanych. Nie może przekroczyć kwoty on 175,7 mln złotych brutto. Dlatego zbilansowanie kosztów będzie kluczowe przy projektowaniu. – To wszystko trzeba dostosować do możliwości wsparcia funduszami zewnętrznymi, bo ta cała inwestycja jest pod rygorem tego finansowania. Nie wchodzi w rachubę zbytnie fantazjowanie, jeśli chodzi o koszty, ani zbytnie fantazjowanie, jeśli idzie o rozwiązania funkcjonalne – wyjaśnia Podkański.
Miasto nadal liczy na duże zastrzyk pieniędzy z unijnych środków. Tylko pierwszy etap hubu, na który finansowanie jest już zapewnione,  ma kosztować 300 mln złotych. Realizacja całego hubu może pochłonąć nawet ponad 1 mld złotych. Wcześniej miasto informowało, że nowa przestrzeń gamingowo-technologiczna powinna zostać uruchomiona w 2026 roku. Teraz władze miasta podają już bardziej odległą datę – 2030 rok.

Etap I coraz bliżej

Najbliżej realizacji jest etap I polegający na  adaptacji i rewitalizacji już istniejących budynków po KWK „Wieczorek”, w których znajdą się między innymi powierzchnie biurowe i coworkingowe, studia nagrań, laboratoria, zaplecze infrastruktury IT, a także sale konferencyjne i pomieszczenia edukacyjne. Pomiędzy zabytkowymi budynkami powstanie park. Projektowanie już się zakończyło, Katowickie Inwestycje mają już pozwolenie na budowę. – Katowickie Inwestycje są w trakcie sprawdzania tych rozwiązań i jeżeli wszystko będzie dobrze, to jak tylko zostaną uruchomione środki unijne, to ogłosimy przetarg – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
W kolejce czekają też kolejne etapy hubu. Etap trzeci polegać będzie na uzbrojeniu obiektów w sprzęt technologiczny oraz sprzęt ogólnego przeznaczenia (do połowy 2026). Etap czwarty zakłada wybudowanie biurowców o łącznej powierzchni użytkowej ponad 84.000 m kw. przeznaczonej dla około 2 800 pracowników. Etap piąty ma dotyczyć południowej części terenu, gdzie mają powstać kolejne budynki biurowo-usługowe lub produkcyjne oraz parkingi. Zakłada się, że inwestycje realizowane będą w dużej mierze w oparciu o kapitał prywatny.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWypadek i dwie kolizje spowodowane nieustąpieniem pierwszeństwa
Następny artykułKto może pójść do lekarza poza kolejnością? Lista jest spora