Do końca roku rynek nieruchomości handlowych w Polsce może powiększyć się o ok. 200 tys. mkw. – wynika z raportu Cushman & Wakefield. Nominalne obroty najemców w nowoczesnych obiektach handlowych wzrosły w sierpniu o 8,5 proc. rdr, ale po uwzględnieniu inflacji spadły o 1,6 proc. – dodano.
Firma doradcza Cushman & Wakefield prognozuje w raporcie, że do końca roku rynek nieruchomości handlowych w Polsce może powiększyć się o ok. 200 tys. mkw., z czego najwięcej ma przypaść na parki handlowe. Odpowiadają one za 77 proc. powierzchni w budowie.
Zgodnie z publikacją w okresie od lipca do września br. na polskim rynku handlowym ubyło 19 tys. mkw. Podkreślono, iż dotyczy to obiektów o GLA (Gross Leasable Area – powierzchnia użytkowa do wynajęcia – PAP) większych niż 5 tys. mkw.
Cytowana w raporcie Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield zauważyła, że nowe otwarcia, do których doszło w III kw. br., dostarczyły na rynek 43 tys. mkw. nowej powierzchni, jednocześnie jednak doszło do zamknięcia 62 tys. mkw.
“Warto natomiast podkreślić, że w pierwszej połowie roku na rynek trafiło łącznie ok. 144 000 mkw., co nieco równoważy ujemny wynik podażowy z III kwartału, który był przede wszystkim rezultatem zakończenia działalności poznańskiej Galerii Malta o powierzchni 54 000 mkw.” – przekazała Derlatka-Chilewicz.
Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć!<BR>
Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na [email protected]
Jak poinformowała ekspertka, całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą ok. 16 mln mkw. Dodała, że w budowie pozostaje 500 tys. mkw.
Według raportu w III kw. br. poprawiły się statystyki sprzedaży detalicznej. Zaznaczono, iż “spadki nie były tak dotkliwe jak w II kwartale” i wyniosły -4,0 proc. w lipcu oraz -2,7 proc. rdr. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna wzrosła w sierpniu o 2,8 proc., w tym tylko kategoria motoryzacyjna odnotowała wzrost względem analogicznego miesiąca poprzedniego roku o 3,4 proc. rdr.
“Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w sierpniu wyniósł 8,2 proc. W całym 2023 roku najwyższy poziom e-commerce wystąpił w lutym osiągając poziom 8,7 proc., natomiast najniższy w czerwcu, kiedy to wyniósł 7,7 proc.” – przekazano.
Cytowana w raporcie Ewelina Staruch z Cushman & Wakefield wskazała, że odwiedzalność w centrach i parkach handlowych w okresie wakacyjnym wyniosła średnio 463 tys. klientów w lipcu, a w sierpniu 478 tys. w przeliczeniu na jeden obiekt handlowy. Oznacza to wzrost odpowiednio o 4,5 proc. i 6,3 proc. względem ubiegłego roku – dodała.
“Analizując odwiedzalność w podziale na wielkość obiektów, najwyższe wzrosty notowane są w przypadku tych największych o powierzchni GLA powyżej 60 000 mkw. – 8,2 proc. rdr oraz dużych (40 000-60 000 mkw.) – 7,3 proc. rdr” – stwierdziła Staruch.
Z raportu wynika, że obroty najemców w nowoczesnych obiektach handlowych w lipcu osiągnęły średnio 1071 zł netto na mkw. powierzchni, a w sierpniu 1107 zł netto. Nominalnie wzrosty wyniosły 6,5 proc. rdr w lipcu i 8,5 proc. rdr w sierpniu. Staruch zaznaczyła jednak, że w ujęciu realnym, po uwzględnieniu inflacji, oznacza to spadek obrotów o 4,3 proc. rdr w lipcu i 1,6 proc. rdr w sierpniu.
Według badania średni poziom pustostanów w obiektach handlowych w największych miastach w Polsce spadł o 1,2 pp. rdr i wynosi obecnie 3,5 proc. powierzchni. Spadek wakatów – przekazano – dotyczy sześciu z ośmiu największych badanych miast, z czego najmniej wolnej powierzchni do wynajęcia można znaleźć w Krakowie, Łodzi i Szczecinie.
Autor: Adrian Reszczyński
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS