A A+ A++

Już nie z prowizorycznego kontenera, a z wygodnej poczekalni będą rozpoczynać podróż pociągiem mieszkańcy Siedlec. Po trwającym ponad dwa lata remoncie w piątek, 6 października oddano do użytku miejscowy dworzec kolejowy.

To było coś więcej niż zwykłe odświeżenie. Budynek dostał nową elewację w ceglanym, „industrialnym” stylu. Dzięki 40 panelom fotowoltaicznym, ociepleniu ścian i wymianie stolarki będzie tańszy w utrzymaniu. Jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (nie tylko tych na wózkach, ale i niewidomych). Pasażerowie będą mieli więcej miejsca dzięki dodatkowej poczekalni. Wewnątrz jest widniej, dźwięk z nowego nagłośnienia jest wyraźny, a do toalety nie trzeba schodzić po schodach do piwnicy, bo jest i na poziomie „0”. W stanie surowym pozostawiono natomiast lokale pod handel i usługi, aby najemcy mogli urządzić je po swojemu. PKP ma chętnych na ok. ¼ dostępnych powierzchni, zaprasza więc kolejnych przedsiębiorców, by korzystali z faktu, że przez dworzec przechodzą tysiące ludzi dziennie.

Siedlczanie czekali na to otwarcie z niecierpliwością. Przez ponad dwa lata korzystali bowiem z kas, toalet i mikroskopijnej poczekalni w ustawionych obok zamkniętego dworca kontenerach. Kiedy pod koniec lipca 2021 roku kolej przekazywała obiekt budowlańcom, zapowiadała zakończenie robót na jesień 2022, szacując koszt robót na 18,7 mln zł brutto. Ostatecznie trwało to prawie rok dłużej i kosztowało 5 mln zł więcej.

– Wykonawcy mieli trudności takie, jak wielu innych w Polsce: najpierw pandemia, a potem wojna na Ukrainie, która zabrała część pracowników. Z tego, że w takich warunkach zostało zrobione w dwa lata, jestem zadowolony. Co do ceny, to wynika z waloryzacji kosztów poniesionych przez wykonawców – powiedział siedleckim mediom Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S. A.

Inwestycja została wykonana w ramach programu renowacji dworców, obejmującego blisko setkę takich obiektów w całej Polsce. PKP S.A. prowadzi go od 2016 roku, wspierając się mocno funduszami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Stąd obecność na otwarciu przedstawiciela warszawskiego biura Komisji Europejskiej, który przypomniał, że renowacja siedleckiego dworca to zwieńczenie całej serii inwestycji kolejowych, prowadzonych w naszym regionie już od ponad 20 lat (rozpoczęły się jeszcze przed akcesją Polski do Unii).

– Zmodernizowano linie Warszawa-Siedlce i Siedlce-Terespol, a potem Siedlce-Hajnówka i Łuków-Lublin. Unia Europejska wspiera inwestycje zarówno w tabor, jak i infrastrukturę, bo uważa kolej za efektywny i ekologiczny środek transportu. – powiedział Przemysław Kalinka.

Na otwarcie zajrzeli również miejscowi politycy. Poseł Krzysztof Tchórzewski wspomniał o planach wybudowania dodatkowego toru z Warszawy do Sulejówka. Przejmie on warszawski ruch podmiejski, co pozwoli uruchomić dodatkowe kilka par pociągów z Siedlec. Dzięki temu za kilka lat może nie trzeba będzie już podróżować do stolicy na stojąco, co w godzinach szczytu jest niestety bardzo częste. Senator Maria Koc akcentowała rosnącą wygodę podróżowania i to, że dzięki poprawie infrastruktury przesiadka z samochodu na pociąg nie jest już uciążliwa.

To nie ostatnia inwestycja kolejowa w naszym regionie. W najbliższych latach rewitalizację ma jeszcze przejść linia z Siedlec do Sokołowa Podlaskiego.

Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:

Adam Białczak

+48.500187558

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRozpoczyna się ostatni etap przebudowy skrzyżowania al. Witosa z ul. Doświadczalną
Następny artykułOdbył się wernisaż wystawy pn. „Droga Krzyżowa Narodu Polskiego – Wincenty Stanisław Gawron”