Rajd Maroka stanowi w tym roku piątą i ostatnią rundę Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych. Finałową odsłonę W2RC 2023 wielu zawodników, już tradycyjnie, wykorzystuje jako jeden z najważniejszych etapów w przygotowaniach do Dakaru.
Do udziału w imprezie, która odbędzie się w dniach 12-18 października, zgłoszono 247 pojazdów. W tym 31 duetów zmierzy się w rywalizacji pod egidą FIA, a runda FIM liczy 37 uczestników.
W kategorii samochodów Nasser Al Attiyah i Mathieu Baumel (Toyota GR DKR Hilux) będą głównym punktem zainteresowania pod wieloma względami. Po pierwsze, ponieważ obecni mistrzowie świata pewnie zmierzają po kolejne tytuły z komfortową przewagą 51 punktów nad Yazeedem Al Rajhim i Timo Gottschalkiem (Toyota Hilux Overdrive) i są poza zasięgiem Juana Cruza Yacopiniego i Daniela Oliverasa Carrerasa (Toyota Hilux Overdrive). Po drugie, finał sezonu 2023 W2RC może być ostatnim występem Katarczyka za kierownicą Xiluxa. 21 sierpnia Toyota Gazoo Racing ogłosiła przedłużenie swojej współpracy z duetem Al Attiyah-Baumel, która miała zakończyć się po czwartej rundzie w Argentynie, do końca mistrzostw, dodając, że japoński producent będzie obecny w stawce W2RC 2024 i że wkrótce, po Rajdzie Maroka, ujawnią swoją nową kadrę.
Jedno jest pewne, Guerlain Chicherit jeżdżący z Alexem Winocq wsiada w Maroku do Hiluxa z zespołu Overdrive, po trzech występach w obecnym sezonie w Hunterze. Seria problemów mechanicznych i fizycznych na początku kampanii oraz jego nieobecność w Desafio Ruta 40 sprawiły, że Chicherit jest na odległym, ósmym miejscu w czempionacie. Prodrive natomiast wystawi dwie załogi formacji BRX, w Maroku obecni będą Sebastien Loeb i Fabian Lurquin oraz Orlando Terranova i i Bernanrdo Graue.
Stephane Peterhansel i Edouard Boulanger, jak również Carlos Sainz i Lucas Cruz wracają do kokpitu Audi pierwszy raz od nieukończonego Dakaru 2023. Nie zabraknie trzeciego z reprezentantów niemieckiego producenta Mattiasa Ekstroma, z Emilem Bergkvistem na prawym, który był regularnie w akcji w tym roku, aczkolwiek zasiadał w Can-Amie od South Racing, doskonaląc swoje umiejętności w rajdach cross country.
Jeden z ostatnich etapów przygotowań do Dakaru 2024, w trybie sportowym, zaliczą Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja, pracując dalej nad rozwojem Mini John Cooper Works Rally Plus.
Do Forda Raptora RS w barwach ORLEN Benzina Team wsiądą Martin Prokop i Viktor Chytka. Magdalena Zając ponownie pojedzie Hiluxem, z Jackiem Czachorem.
Dziewięć punktów dzieli trzy duety na prowizorycznym podium mistrzostw w T3. Na czele są Mitch Guthrie i Kellon Walch (Taurus T3M). Mają trzy oczka przewagi nad Austinem Jonesen i Gustavo Gugelminem (Can-Am Maverick X3) i dziewięć nad Sethem Quintero i Dennisem Zenzem (Can-Am Maverick X3).
Kategoria ta niezwykle ciekawie zapowiada się dla polskich kibiców ponieważ pierwszy raz pojadą w niej wszystkie trzy duety Energylandia Rally Team: Najmłodszy zwycięzca Dakaru Eryk Goczał pilotowany przez Oriola Menę, Michał Goczał z Szymonem Gospodarczykiem i Marek Goczał z Maciejem Martonem. Wszyscy wsiądą do pojazdów MCE-5 T3M.
W T4 natomiast zapowiedzieli się Robin Szustkowski i Albert Gryszczuk (Polaris RZR Pro R Sport), również w Polarisie Robert Szustkowski i Jarosław Kazberuk, a Can-Amem dysponować będą Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar.
W T5 Darek Rodewald utworzy załogę z prowadzącym Iveco Janusem van Kasterenem i Marcelem Snijdersem. Bartłomiej Boba będzie nawigował Tomasa Vratnego w Fordzie Cargo.
W najmocniejszej motocyklowej stawce w tegorocznych mistrzostwach świata tylko Luciano Benavides z Husqvarny i Toby Price z KTM wystartowali we wszystkich rajdach, więc nic dziwnego, że zajmują dwa pierwsze miejsca w klasyfikacji RallyGP. Dzieli ich zaledwie dziewięć punktów. W klasyfikacji producentów prowadzi natomiast Honda, dzięki solidnym i równym występom w sezonie 2023 swoich czterech zawodników.
Honda w Maroku pojedzie w piątkę, gdyż do Brabeca, Quintanilli, Cornejo i van Beverena dołączy ściągnięty z Husqvarny Skyler Howes.
Na powyższym tle KTM jest ograniczony do Toby’ego Price’a i Matthiasa Walknera. Sam Sunderland, który nie ukończył żadnej rundy W2RC w sezonie 2023, będzie jedynym reprezentantem GasGas. Dla Husqvarny pojedzie tylko Luciano Benavides.
W stawce Rally2 nie zabraknie Konrada Dąbrowskiego. W barwach Duust Diverse Racing pojadą także Sławomir Sypien i Jakub Krezymon.
Lista FIA
Lista FIM
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS