A A+ A++
Prezentujemy informacje dotyczące obowiązku meldunkowego oraz inne ważne kwestie związane ze zbliżającymi się wyborami.

W związku z tym, że wielokrotnie mówiono o zniesieniu obowiązku meldunkowego w Polsce, pojawiają się wątpliwości co do tego, czy obowiązek ten funkcjonuje, czy też nie. Pragniemy rozwiać wątpliwości: na chwilę obecną istnieje obowiązek meldunkowy, a ustawodawca dotychczas nie wprowadził żadnej deregulacji w tym zakresie. Dotyczy on zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców. Obowiązek meldunkowy regulują przepisy ustawy z dnia 24 września 2010 r.  o ewidencji ludności (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 1191 ze zm.).

Obowiązek meldunkowy obywateli polskich i cudzoziemców polega na zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego, wymeldowaniu się                 z miejsca pobytu stałego lub czasowego, zgłoszeniu wyjazdu za granicę oraz zgłoszeniu powrotu z wyjazdu z zagranicy. Urodzone w Polsce dzieci obywateli polskich zostają zameldowane z urzędu przez kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, który sporządził akt urodzenia.
Obowiązku meldunkowego można dokonać:
• osobiście w urzędzie gminy,
• przez pełnomocnika,
• elektronicznie – na formularzu opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym, lub przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust.1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tj. Dz.U.2023.57 ze zm.).
Obecnie bardzo często zamiennie stosuje się pojęcie adresu zamieszkania. Artykuł 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego mówi, że miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Oznacza to, że adres zamieszkania to ten adres, pod którym faktycznie zamieszkuje. Zasadą jest jednak, aby oba te adresy były takie same.
Natomiast ustawa o ewidencji ludności mówi, że każdy, kto przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany do zameldowania się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w ciągu 30 dni, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Chcemy przypomnieć naszym mieszkańcom, że meldunek daje możliwość kształtowania lokalnej i ogólnokrajowej rzeczywistości. Obywatele mogą bez przeszkód wybierać miejskie władze i brać udział w wyborach na różnych szczeblach, ponieważ zameldowanie na pobyt stały skutkuje wpisem do spisu wyborców.
Wyborcy zameldowani na pobyt stały w Grudziądzu są z urzędu ujmowani w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały.
Zaświadczenia o prawie do głosowania:
Zaświadczenie może pobrać każda osoba posiadająca prawa wyborcze (nigdzie nie zameldowana, nie ujęta w stałym obwodzie głosowania).
Aby móc głosować poza miejscem zamieszkania należy pobrać w urzędzie zaświadczenie o prawie do głosowania.
Zaświadczenie o prawie do głosowania można pobrać w dowolnym urzędzie gminy. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania należy odebrać osobiście lub przez pełnomocnika po okazaniu dokumentu tożsamości. Pełnomocnictwo do odbioru zaświadczenia jest pełnomocnictwem szczególnym, musi zatem jednoznacznie wskazywać, że uprawnia pełnomocnika do tej konkretnej czynności.
Zaświadczenia o prawie do głosowania są wydawane do 12 października 2023 r.
Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnej komisji obwodowej na terenie kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.
Uwaga: zaświadczenia o prawie do głosowania wydawane są w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego ul. Mickiewicza 28/30 w Grudziądzu                        w godzinach pracy urzędu: poniedziałek, środa, czwartek 7.30 -15.30 we wtorek  7.30 – 17.00 w piątek 7.00 – 13.30.
W żadnym wypadku nie należy niszczyć pobranego zaświadczenia o prawie do głosowania. Będzie ono niezbędne w celu oddania głosu również w miejscu stałego zamieszkania.  Wyborca, który otrzymał zaświadczenie o prawie do głosowania jest wykreślany ze spisu wyborców w jego miejscu zamieszkania i może być dopisany do tego (albo innego) spisu wyborców tylko przedstawiając otrzymane zaświadczenie. Należy przy tym dodać, że w przypadku utraty wydanego zaświadczenia wydanie jego duplikatu nie jest możliwe, bez względu na przyczynę jego utraty/zniszczenia.
Z zaświadczeniem o prawie do głosowania nie trzeba dopisywać się do listy wyborców przed dniem głosowania. Na jego podstawie komisja wyborcza dopisze osobę do listy wyborców w niedzielę wyborczą i umożliwi głosowanie.
Wniosek o zmianę miejsca głosowania
Wniosek należy złożyć do 12 października 2023 r. do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu wyborów
 na piśmie z własnoręcznym podpisem,
– elektronicznie z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.
 Uwaga: wnioski o zmianę miejsca głosowania przyjmowane są przez Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego ul. Mickiewicza 28/30 w Grudziądzu w godzinach pracy urzędu: poniedziałek, środa, czwartek 7.30 -15.30 we wtorek  7.30 – 17.00 w piątek 7.00 – 13.30.
Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania
Wniosek należy złożyć do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy. Wnioski można składać przez cały rok.
 na piśmie z własnoręcznym podpisem,
– elektronicznie z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl
 Uwaga: wnioski o ujęcie w stałym obwodzie głosowania przyjmowane są przez Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego ul. Mickiewicza 28/30                  w Grudziądzu w godzinach pracy urzędu: poniedziałek, środa, czwartek 7.30 -15.30 we wtorek  7.30 – 17.00 w piątek 7.00 – 13.30.
Głosowanie przez pełnomocnika
Pełnomocnictwa do głosowania może udzielić wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat lub wyborca z orzeczoną w stopniu znacznym lub umiarkowanym niepełnosprawnością.  W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wyborca składa wniosek o jego udzielenie, a osoba wskazana na pełnomocnika zgodę na jego przyjęcie. Do tych dokumentów należy dołączyć orzeczenie o niepełnosprawności wyborcy (w przypadku wyborcy niepełnosprawnego). W sytuacji, gdy wyborca najpóźniej w dniu wyborów kończy 60 lat orzeczenia nie przedstawia.
Uwaga: wnioski o udzielenie pełnomocnictwa do głosowania można składać                             w terminie do 6 października 2023 r. w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego ul. Mickiewicza 28/30 w Grudziądzu  w godzinach pracy urzędu: poniedziałek, środa, czwartek 7.30-15.30 we wtorek  7.30 – 17.00 w piątek 7.00 – 13.30.
Głosowanie korespondencyjne
Korespondencyjnie głosują wyborcy, którzy najpóźniej w dniu wyborów kończą 60 lat oraz wyborcy z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, bez ograniczenia wieku.  Do 2 października 2023 r. będą przyjmowane zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego przez wyborców niepełnosprawnych, w tym za pomocą nakładek na karty do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille’a, oraz przez wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat.
Głosowanie w kraju wyborców stale zamieszkałych za granicą
Wyborca stale zamieszkały za granicą, który będzie przebywał w Polsce w dniu wyborów, w celu wzięcia udziału w głosowaniu powinien złożyć w terminie do dnia 12 października 2023 r. wniosek o zmianę miejsca głosowania.
Wyborca stale zamieszkały za granicą może również głosować na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego przez konsula lub gminę, o ile został na swój wniosek ujęty w spisie wyborców w obwodzie głosowania utworzonym odpowiednio za granicą lub w kraju.
Obywatel polski mieszkający na stałe za granicą
Wyborcy przebywający za granicą i posiadający ważne polskie paszporty ujmowani są w spisie wyborców sporządzanym przez konsula. Wpis następuje na podstawie wniosku wyborcy wniesionego do 5 dnia przed dniem wyborów do właściwego terytorialnie konsula. Wykaz polskich placówek dyplomatycznych, w których utworzone zostaną komisje wyborcze publikuje Państwowa Komisja Wyborcza na swojej stronie internetowej https://pkw.gov.pl/
Szczegółowe informacje są dostępne i aktualizowane na bieżąco w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakładce WYBORY I REFERENDA.Urząd Miejski w Grudziądzu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUM Grudziądz: Za nami miesiąc poświęcony osobom Głuchym
Następny artykułВ МВС розповіли, що очікує чоловіків після повернення з-за кордону