Trzeci most na Sanie nowym symbolem Stalowej Woli
02.10.2023
Piątek 29 września 2023 roku jest kolejną datą, która wpisze się wielkimi zgłoskami w historię Stalowej Woli i regionu. Tego dnia wbito pierwszą łopatę pod budowę trzeciego mostu na Sanie. Konstrukcja na dwóch pylonach i rozciągnięte stalowe cięgna pomiędzy nimi będą tworzyły wizerunek nowoczesnego, pięknego miasta i staną się bramą wjazdową do Stalowej Woli. – Ten most powstanie, bo wcześniej powstał inny, symboliczny most współpracy i porozumienia, most wiary w to, że Polska lokalna może się pięknie zmieniać – podkreślił Lucjusz Nadbereżny Prezydent Miasta Stalowej Woli. Wartość zdania to ponad 377,5 mln zł. Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg opiewa na ponad 302,3 mln zł.
Nowa droga prowadzić będzie od Brandwicy przez Jastkowice do Stalowej Woli. Przeprawa przez dwie rzeki San i Bukową o długości blisko 1800 m będzie zlokalizowana na wysokości ronda w ciągu DK 77 (trasa Podskarpowa) prowadzącego w ul. Chopina. Na skrzyżowaniu tym zakończy się blisko 5-kilometrowy fragment nowej drogi.
W symbolicznym wbiciu łopaty wzięli udział m.in.: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poseł Rafał Weber, parlamentarzyści senator Janina Sagatowska i poseł Krzysztof Sobolewski, Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl, były wiceminister, a obecnie wiceprezes PEKAO SA Jerzy Kwieciński, wicewojewoda Radosław Wiatr, wicemarszałek Ewa Draus i radna województwa Kamila Piech, prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny wraz z samorządowcami z powiatu i okolicznych gmin.
– Rozpoczynamy dziś fazę ziemną budowy nowego, trzeciego mostu na Sanie. Możemy powiedzieć, że rozpoczynamy budowę bardzo ważnego marzenia mieszkańców Stalowej Woli, ale także mieszkańców gminy: Pysznica, Radomyśl nad Sanem i Zaklikowa, bo ten most będzie spełniał funkcje komunikacyjne między miastem a terenami położonymi po tej stronie Sanu. Obietnica złożona 4,5 roku temu jest realizowana, jest wypełniana. […] Ten most ma strategiczne znaczenie z punktu widzenia komunikacji całego regionu. Będzie on łączył Stalową Wolę z drogą ekspresową S74, czyli z nową trasą szybkiego ruchu, która połączy Stalową Wolę i nasz region z Polską centralną, będzie bezpośrednim połączeniem z węzłem na drodze wojewódzkiej. I to jest ta kwestia fundamentalna i zasadnicza. Natomiast funkcja druga tego mostu to komunikacja codzienna dla tych, którzy docierają każdego dnia do Stalowej Woli z gminy Pysznica, Radomyśl nad Sanem, Zaklików, pracując w Stalowej Woli, dowożąc dzieci do Stalowej Woli i to oczywiście w godzinach porannych, a później po południu wracając do swoich rodzin, do swoich miejsc zamieszkania – mówił poseł, wiceminister Rafał Weber.
Inwestycja ma kosztować 377 516 678 mln zł, a dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to kwota aż 302 317 049 zł. – My z ministrem Andrzejem Adamczykiem nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że należy to zadanie wesprzeć. 302 mln zł to są środki, które zostały przeznaczone z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, z komponentu Mosty dla Regionów właśnie na realizację tego zadania, 302 mln zł to 80% wartości inwestycji. To jest ta zasadnicza część tego przedsięwzięcia. Cieszę się bardzo, że mogliśmy brać udział w tym wielkim dziele, jeżeli chodzi o budowę tego mostu. Chcę podkreślić, że zasadność realizacji tej inwestycji dla nas, dla Polskiego Rządu, dla Rządu Prawa i Sprawiedliwości była oczywista i stąd wsparcie wynoszące ponad 302 mln zł – dodał wiceminister Rafał Weber.
Poseł na Sejm RP Krzysztof Sobolewski podkreślił, że 29 września jest bardzo ważnym dniem dla naszego regionu. – Dziś zaczyna się budowa tego mostu, ale to tylko jeden z elementów, jedna z inwestycji, które zgodnie z obietnicą realizujemy. Niedługo będą ogłaszane kolejne dobre inwestycje dla tego regionu, które będą w korelacji z tą dziś otwieraną. Dziękuję za współpracę administracji rządowej i samorządowej, bo tylko przy wspólnych działaniach można robić rzeczy wielkie – mówił poseł Krzysztof Sobolewski.
Senator Janina Sagatowska podkreśliła, że powstanie trzeciego mostu na Sanie jest szansą przyciągnięcia nowych inwestorów. – Krok po kroku tak jak w Stalowej Woli i sąsiednich gminach realizowanych jest wiele inwestycji. Dobrze, że włodarze to widzą i czują, że rząd stwarza szanse na rozwój, jakich jeszcze nasza Ojczyzna nie miała. Ten rząd wie, jak ważna jest współpraca i realizowanie marzeń także w mniejszych miejscowościach. […] Dziękuję panu prezydentowi Lucjuszowi Nadbereżnemu, bo to realizowana przez niego wizja rozwoju tego miasta, pozwala na tego typu inwestycje. Rząd stwarza takie szanse, których nigdy wcześniej nie było. Dziękuję również panu marszałkowi. Róbmy dalej swoje – mówiła senator Janina Sagatowska.
Zgodził się z nią wicewojewoda Radosław Wiatr przypominając, że Podkarpacie od kilku lat to teren budowy, dobrych zmian, inwestycji w oświatę, infrastrukturę, takich małych i wielkich, służących ludziom. Do takich zadań należy most na Sanie, którego budowa właśnie się zaczyna. Na wszystkie te prace pieniądze popłynęły z rządowych dofinansowań.
Przy obecnym, dynamicznym wzroście gospodarczym Stalowej Woli i regionu, ta inwestycja jest naturalną formą poprawy infrastruktury zmieniającego się województwa, bo dzięki niej cały region wpisuje się w sieć drogową Podkarpacia, które w ostatnich latach mocno skomunikowało się z resztą Polski. Odkrywa to przed mieszkańcami regionu nieograniczone możliwości rozwoju, takie, jakich do tej pory nie było.
– Ten most wpisuje się w tutejszy krajobraz Podkarpacia, zarówno ten turystyczny, jak i gospodarczy. Ma charakter innowacyjny, chcemy żeby te innowacje były obecne w każdym obszarze. Wszyscy podkreślają dobrą współpracę przy staraniach o ten most, powtórzę i ja. My z obecnymi tu panią marszałek Ewą Draus i panią Kamilą Piech, nie mieliśmy wątpliwości. To ważna inwestycja dla układu drogowego, ale otwiera też obszary inwestycyjne. Chcę dodać, że inwestycje na drogach wojewódzkich, dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg mają wsparcie z budżetu państwa sięgające prawie miliard złotych – powiedział marszałek Władysław Ortyl.
Podziękowania za wsparcie finansowe i zaangażowanie, w imieniu lokalnych samorządowców, złożył prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny. – Wielu było takich którzy mówili, że to niemożliwe, że tego nie da się zrobić. Dziś mamy satysfakcję, bo jesteśmy na placu budowy, która właśnie się rozpoczyna. Dlaczego? Bo na tej ziemi panuje zasada – zgoda buduje. Ten most powstanie, bo wcześniej powstał inny, symboliczny most współpracy i porozumienia. Wszystkim, którzy włożyli tak dużo serca, aby ten moment mógł nastąpić serdecznie dziękuję. Nie stalibyśmy w tym miejscu, gdyby nie zmiana strategii państwa w 2015 roku i wprowadzenie modelu zrównoważonego rozwoju. Nie ma już Polski A i B. Jest jedna Polska. Dziękuję władzom województwa. Panie marszałku, od samego początku, kiedy pokazaliśmy ten projekt, u pana była wiara, że to jest możliwe. Ta odwaga, wiara i determinacja sprawia, że nasz region się zmienia – powiedział Lucjusz Nadbereżny. Prezydent podziękował też parlamentarzystom stalowowolskim Senator Janinie Sagatowskiej i posłowi Rafałowi Weberowi za nieoceniona pomoc w realizacji tej inwestycji.
Na uroczystość rozpoczęcia budowy przybył także pochodzący ze Stalowej Woli Jerzy Kwieciński, który we wrześniu 2019 roku pełnił funkcję ministra finansów, inwestycji i rozwoju. To on właśnie przekazał informację, że rząd dofinansuje budowę nowego mostu. – Bardzo się cieszę z tego, że to, co planujemy, to co mamy w swoich programach, strategiach jest później realizowane. Jako rząd założyliśmy wówczas, że nie tylko duże inwestycje na autostradach, na drogach ekspresowych są ważne – stwierdził Jerzy Kwieciński.
Po przemówieniach nastąpiło uroczyste wbicie łopat pod inwestycję.
Projektowany most wraz z nowym przebiegiem DW 855 będzie nową i istotną częścią układu transportowego Stalowej Woli i okolicznych miejscowości. Przede wszystkim odciąży istniejącą sieć dróg. Otworzy również potencjalne tereny inwestycyjne po północnej stronie Sanu. Nowa trasa jest komplementarna z innymi inwestycjami drogowymi zrealizowanymi na terenie Stalowej Woli i okolic, m.in. z obwodnicą Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77 czy bezkolizyjnym przejazdem pod linią kolejową w ciągu ulic Okulickiego i Przemysłowej.
Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855 w nowym śladzie będzie miała długość ok 4,65 km. Trasa zlokalizowana jest na terenie gmin: Stalowa Wola, Pysznica i Radomyśl nad Sanem w miejscowościach: Stalowa Wola, Brandwica i Rzeczyca Długa.
Początek nowego odcinka zlokalizowano na projektowanym rondzie w ciągu DW nr 855. Droga przed mostem prowadzona będzie w nasypie oraz na wiaduktach W1 i W2 zlokalizowanych nad istniejącymi drogami publicznymi do miejsca skrzyżowania z istniejącymi wałami przeciwpowodziowymi. Następnie powstanie most o całkowitej długości ok. 1760 m przekraczający rzeki San i Bukowa oraz teren międzywala tych rzek. Dalej droga prowadzona będzie w nasypie oraz na wiadukcie W3 zlokalizowanym nad projektowaną dodatkową jezdnią i nasypie drogowym. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej zostanie powiązany z DK nr 77 za pomocą istniejącego wlotu ronda zlokalizowanego w ciągu drogi krajowej.
Dostęp do nieruchomości przyległych do projektowanego pasa drogowego zaprojektowano poprzez zjazdy i dodatkowe jezdnie. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę istniejącej infrastruktury.
W zakres zadania włączone są także budowy: oświetlenia ulicznego na całej długości projektowanego odcinka, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, przepustów drogowych zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, płotków herpetologicznych dla płazów oraz przebudowa wału przeciwpowodziowego.
Nową przeprawą przejedziemy już w 2026 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS