Wybór mebli do biura nie jest łatwy. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wytyczne bezpieczeństwa i higieny pracy, ale także indywidualne preferencje przyszłych użytkowników. Na co zwrócić uwagę podczas zakupu biurka do gabinetu i krzesła?
Jak wybrać meble biurowe?
Kupując meble metalowe do biura, należy wziąć pod uwagę następujące elementy:
- ergonomia danego mebla – ergonomiczny mebel to taki, który jest dopasowany do indywidualnych potrzeb użytkownika,
- wymiary – minimalne wymiary w przypadku biurka do gabinetu to 80 cm głębokości oraz 120 cm szerokości. Bardzo ważna jest również wysokość blatu i możliwość jej regulacji,
- materiał, z którego powstał dany mebel – konstrukcja mebla musi być wytrzymała i solidna, aby biurko mogło posłużyć przez długi czas,
- estetyka – biurko, tak jak inne meble metalowe, powinno być dopasowane do wnętrza, w którym będzie się znajdować,
- dodatkowe półki, szuflady i schowki – jeżeli nie lubimy bałaganu na biurku, możemy zdecydować się na model z dodatkowymi schowkami czy szufladami. Będziemy mogli schować tam rzeczy, których w danym momencie nie potrzebujemy i wyjąć je, kiedy będą potrzebne.
Przepisy BHP odnośnie biurek
Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy jasno określają, jakie wytyczne muszą spełniać dane meble metalowe, aby być bezpieczne do używania w pracy. Przykładowo, biurko powinno być dopasowane do wzrostu osoby, która będzie przy nim siedzieć. Musi także mieć wolną przestrzeń na nogi, która powinna wynosić przynajmniej 60 cm głębokości oraz 70 cm szerokości. Nogi z kolei powinny swobodnie spoczywać na podłodze.
Jeżeli naszym narzędziem pracy jest komputer stacjonarny, a nie laptop, powinniśmy pamiętać o tym, aby między monitorem a klawiaturą było minimum 10 cm odległości. Monitor powinien być wyżej od klawiatury, która zazwyczaj znajduje się na wysuwanym blacie.
Podczas siedzenia powinniśmy utrzymywać swobodną i prawidłową postawę ciała – czyli powinniśmy być wyprostowani, a ręce powinny luźno spoczywać na blacie. Istotne jest również, aby był zachowany kąt prosty między ramieniem a przedramieniem. Jest to najbardziej naturalna postawa – zachowywanie jej podczas siedzenia minimalizuje ryzyko pojawienia się bólu kręgosłupa i nadgarstków lub wad postawy.
Krzesła firmowe
Przepisy BHP obejmują także krzesła. Krzesła konferencyjne lub jakiekolwiek inne, z których korzystają pracownicy, mają być ergonomiczne – dopasowane do wzrostu osoby, która będzie na nich siedzieć. Mają mieć wygodne oparcie oraz stabilną i solidną konstrukcję. Oparcie powinno być pokryte materiałem zapewniającym odpowiednią cyrkulację powietrza, a kółka nie mogą rysować parkietu.
Artykuł zewnętrzny
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS