Symbol H2 stanął obok pylonu paliw na stacji ORLENU w Poznaniu. To właśnie tutaj koncern rozpoczął testy swojej pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej i całodobowej stacji wodorowej. Posłuży ona zarówno samochodom osobowym, jak i ciężarowym czy autobusom.
ORLEN, zgodnie z umową podpisaną z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu, w ciągu najbliższych 15 lat dostarczy 1,8 mln kg paliwa wodorowego, którym będzie tankowane 25 autobusów poznańskiej komunikacji miejskiej. Jest to największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych tak dużych w Europie.
Przypomnijmy, że Grupa ORLEN, zgodnie ze strategią wodorową, przeznaczy do 2030 roku na realizację projektów wodorowych 7,4 mld zł. Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN podkreśla, że koncern wzmacnia kompetencje w obszarach, które napędzają transformację energetyczną i pozwalają skutecznie odpowiadać na wyzwania, stojące przed sektorem paliwowym i energetycznym. A jednym z tych wyzwań jest produkcja paliw alternatywnych.
– Duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym, dostrzegamy w technologii wytwarzania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. By w pełni go wykorzystać, zainwestujemy do 2030 roku 7,4 mld zł m.in. w budowę sieci ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. Konsekwentnie realizujemy ten cel. Stacja, którą udostępnimy w Poznaniu, przyczyni się do rozwoju ekologicznego transportu publicznego w stolicy Wielkopolski, a tym samym pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne i jakość życia mieszkańców – zapowiada Daniel Obajtek.
Za kilka tygodni uruchomiona zostanie pierwsza stacja tankowania wodorem ORLENU – w Poznaniu, w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Z możliwości tankowania będą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. Dostawy wodoru pochodzić będą z własnych mocy wytwórczych Grupy ORLEN. To nowoczesne paliwo będzie dostarczane w bateriowozach (trailerach), które pełnią jednocześnie funkcję magazynów. Każdy z nich ma pojemność ok. 500 kg. W ciągu doby klienci będą mogli zatankować w sumie ponad jedną tonę wodoru (ta ilość pozwala napełnić np. 34 autobusy miejskie).
Do dyspozycji kierowców będą trzy dystrybutory – dwa, o ciśnieniu 350 bar, do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych oraz dodatkowy dystrybutor (o ciśnieniu 700 bar) przeznaczony dla pojazdów osobowych. Zatankowanie autobusu do pełna potrwa ok. 15 minut. Biorąc pod uwagę, że jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 30 kg, pojazd ten będzie mógł przejechać około 350 km. Czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem na 5 kg wodoru, wyniesie ok. 5 minut, a przejedziemy na nim 600 km.
Jak informowaliśmy, z autobusu zasilanego wodorem już od czerwca ubiegłego roku korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie. Tam również paliwo wodorowe dostarcza ORLEN, a pochodzi z uruchomionego w 2021 roku pierwszego w Polsce HUB-u produkcji wodoru jakości automotive, zlokalizowanego w Trzebini. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu wytworzono już ok. 5,6 tony wodoru.
Stopniowo stacji wodorowych będzie coraz więcej. Jeszcze w tym roku wodór do aut będzie można zatankować na powstającej stacji w Katowicach, a kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. W sieci ORLEN za granicą także powstają stacje wodorowe. Na przykład w Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie. Plany koncernu zakładają, że w ciągu najbliższych 7 lat sieć Grupy ORLEN będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
Wodór znajduje też swoje zastosowanie na rynku kolejowym – niedawno ORLEN zakupił od spółki PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Rozpoczęły się już jej testy, a w ramach prób eksploatacyjnych pierwszy przejazd lokomotywy odbył się na trasie Gdynia – Hel. Docelowo lokomotywa będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku.
Dla zapewnienia najwyższej jakości paliwa wodorowego Grupa ORLEN uruchomiła także specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku, które jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach.
Pierwsza w Polsce lokomotywa na wodór już działa! [FILM, ZDJĘCIA]
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS