A A+ A++

Młoda mieszkanka naszego powiatu została oszukana podczas zakupu iPhona. Przez oszustów kobieta straciła zaliczkę w wysokości 300 złotych. Apelujemy o zachowanie ostrożności podczas internetowych transakcji.

Wczoraj do ostrołęckiej komendy Policji zgłosiła się młoda mieszkanka powiatu ostrołęckiego, która powiadomiła o zakupie iPhona za kwotę 800 złotych na jednym z popularnych portalu społecznościowym. 19-latkę ogłoszenie zainteresowało na tyle, że na poczet jego zakupu wpłaciła sprzedawcy zaliczkę w wysokości 300 złotych.

Niestety po wpłacie zaliczki otrzymała ona zamiast telefonu dwa silikonowe pokrowce na telefon. Natomiast osoba sprzedająca zablokowała ją w mediach społecznościowych.

Dalsze postępowanie w tej sprawie prowadzą ostrołęccy policjanci.

Prosimy, aby kupując przez Internet zachować zdrowy rozsądek, nie dać się ponieść emocjom związanym z tzw. okazją cenową oraz zachować przynajmniej podstawowe, niżej wymienione środki ostrożności:

Nie reaguj na tzw. super okazje.

Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy  zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.

Nie kupuj poza aukcją.

Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.

Sprawdź komentarze.

Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

    Sprawdź sprzedającego.

Zwróć uwagę jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl. Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.

Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.

Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

      Jeżeli sprzedajesz, poczekaj jak pieniądze wpłyną na konto.

Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać jak pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:

  1. Jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
  2. Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
  3. Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

kom. Tomasz Żerański
KMP Ostrołęka

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUM Suwałki: 30 lat Ośrodka Rehabilitacji
Następny artykułPolicja Ostrołęka: ROADPOL Safety Days – Żyj i ratuj życie