Podczas ostatniej sesji Rady Miasta burmistrz Waldemar Jakson przedstawił założenia do budżetu na rok 2024. Jest to pierwszy etap konstruowania planu dochodów i wydatków miasta.
Burmistrz podkreślił, że kreowanie budżetu odbywa się w ramach porządku prawnego, który dość rygorystycznie ustala reguły dotyczące sposobów na zdobywanie dochodów i planowanie wydatków. W komentarzu odniósł się do pytań o stopień zadłużenia miasta.
– Rygor prawny nie dopuszcza do tego, by wyemitowane obligacje czy też zaciągnięte kredyty mogły zagrozić stanowi naszych finansów. Dlatego możemy być o nie spokojni – wyjaśniał burmistrz.
Plan wydatków majątkowych w 2024 roku będzie zakładał kontynuację przedsięwzięć ujętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Najważniejsze z nich to budowa Multifunkcyjnego Centrum Rozwoju, którego łączna wartość szacowana jest na około 72 mln zł. Władze miasta zwróciły się do Ministerstwa Sportu o dotację w wysokości 28,5 mln zł. Alternatywnie liczą również na napływ pieniędzy z programu Polski Ład. Kolejnym projektem, za ponad 14 mln zł, przy dofinansowaniu zewnętrznym w kwocie 9,5 mln zł, jest rewitalizacja targowiska miejskiego z zainstalowaniem na jego zadaszeniu farmy fotowoltaicznej. Prawie 13 mln zł będzie kosztował remont ul. Kard. S. Wyszyńskiego, który uzyskał dofinansowanie w wysokości prawie 6,5 mln zł. Listę uzupełniają zakup zero emisyjnych autobusów wodorowych (ponad 11 mln zł, w tym prawie 7 mln bezzwrotnej dotacji i 2,32 mln niskooprocentowanej pożyczki), budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 3 (ponad 11,3 mln zł przy dofinansowaniu zewnętrznym 5 mln zł), zakończenie przebudowy budynku siedziby koła Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (ponad 4,7 mln zł z dofinansowaniem 4 mln zł). Zakończenie modernizacji sieci kanalizacji deszczowej przy ul. Wyspiańskiego ma kosztować ponad 3 mln zł z dofinansowaniem prawie 2,6 mln zł. Jak widać niemal żelazną zasadą jest uzależnienie rozpoczęcia nowych inwestycji od uzyskania środków zewnętrznych.
Burmistrz zapewniał o chęci utrzymania systemu polityki osłon finansowych stosowanych przez samorząd. Nie będzie więc w przyszłym roku wzrostu stawek podatku od środków transportu, ani opłat za zagospodarowanie odpadów komunalnych. Oczywiście nie odbędzie się to bezkosztowo. W 2023 roku utrzymanie cen zagospodarowania odpadów będzie kosztowało budżet miasta około 2 mln zł. Utrzymanie komunikacji miejskiej to 3 mln zł rocznie, przy czym wpływy z biletów pokrywają jedynie kilka procent tych kosztów. Wysokość środków finansowych przeznaczonych w 2023 roku na wspieranie działalności stowarzyszeń w ramach realizacji programu współpracy wynosi ponad 3 mln zł. Na finansowanie wszelkich postaci aktywności sportowej zarezerwowano w budżecie na 2023 rok 5 mln zł. Wszystko to są wydatki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania społeczności Świdnika i wszechstronnego zaspokajania potrzeb jego mieszkańców.
– Dyskutujemy dzisiaj o podwyżce stawek podatku od nieruchomości. Można argumentować, że nie są one aż tak istotne dla finansów miasta, ponieważ stanowią jedynie 12,8 procent ogółu dochodów budżetowych. Twierdzę jednak, że wszystkie wpływy do kasy miasta i ich wysokość są istotne, zwłaszcza w nakreślonej przeze mnie przed chwilą sytuacji. Przypomnę, że ostatnia uchwała w sprawie podwyżki stawek podatku od nieruchomości została przegłosowana w 2019 roku. Ktoś zapyta, dlaczego nie podnosiliście ich stopniowo przez trzy lata? Właśnie dlatego, że i dla prowadzących działalność gospodarczą, i dla każdego mieszkańca okres był niezmiernie trudny. Przedsiębiorcom z terenu miasta umorzyliśmy wtedy podatki na kwotę 2,5 mln zł. Przypomnę również, że ostatnia uchwała o podwyżce cen zagospodarowania odpadów komunalnych nosi datę z 2020 roku. Wszystko to dowodzi, że przez kilka lat chroniliśmy naszych mieszkańców, podczas gdy większość samorządów nie wahała się dokonywać podwyżek co roku, nie zważając na okoliczności. Również teraz mechanicznie traktują maksymalne stawki wyznaczone przez Ministra Finansów za wytyczną do takiego właśnie określania wysokości podatków. My nie zdecydowaliśmy się na takie posunięcie i zaproponowaliśmy stawki na niższym poziomie – tłumaczył burmistrz W. Jakson.
Ostatecznie radni uchwalili podwyżki w wysokości zaproponowanej przez burmistrza. Przykładowo, dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stawka wynosi 1,10 zł za 1 mkw, przy 1,34 zł maksymalnej stawki ministerialnej. Dla tak zwanych gruntów pozostałych – 0,60 zł przy 0,71 zł stawki maksymalnej. Dla budynków mieszkalnych będzie to 0,99 zł przy stawce maksymalnej 1,15 zł. Dla budynków związanych z działalnością gospodarczą 29,90 zł przy maksymalnej 33,10 zł.
jmr
Last modified: 15 września, 2023
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS