Konkurencja była silna. Najkorzystniejszą ofertę przygotowała jednak firma Arthur Bus. Władze miasta zdecydowały, kto wyprodukuje autobusy wodorowe, którymi będą podróżować świdniczanie.
Pieniądze na zakup autobusów wodorowych miasto pozyskało na początku grudnia ubiegłego roku. Władze Świdnika podpisały wtedy umowę na dofinansowanie oraz niskooprocentowaną pożyczkę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie wyniosło 6 975 000 zł, co stanowi 75% kosztów, a pożyczka 2 325 000 zł. Pieniądze pochodzą z drugiej edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.
Kolejnym krokiem było ogłoszenie przetargu na trzy pojazdy. Urząd miasta zrobił to na początku czerwca. Zainteresowanie możliwością ich dostarczenia wyraziły aż cztery polskie firmy. Najwyższa oferta opiewała na 12 505 410 zł, a najniższa na 8 854 998 zł. Władze miasta zdecydowały się na ofertę Arthur Bus, którego propozycja była nie tylko najkorzystniejsza pod względem cenowym, ale też okresu gwarancji. Firma zaproponowała 7 lat gwarancji i rękojmi całopojazdowej oraz 10 na ogniwa wodorowe. Dostawca będzie miał 12 miesięcy od daty podpisania umowy na wyprodukowanie, testy drogowe oraz przekazanie autobusów.
– Cieszymy się, że udało się rozstrzygnąć przetarg poniżej planowanych kosztów i liczymy na dobrą realizację umowy – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza. – Byłoby fajnie, gdyby autobusy dostarczyła firma ze Świdnika, jednak musimy opierać się o prawo zamówień publicznych i wybierać według kryteriów. W tym konkretnym przypadku obowiązywały kryteria techniczne i cenowe. Wszyscy oferenci spełnili te pierwsze, więc główną rolę odegrała cena. Firma Arthur Bus, której zakład mieści się w Lublinie, zaproponowała najniższą cenę, dlatego wybór był jasny.
Arthur Bus dostarczy trzy fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy wodorowe o długości 11,5-12,5 m. Pojazdy mają być przystosowane do minimum 15-letniej eksploatacji. Jednocześnie autobusem będzie mogło podróżować 85 osób, z czego 29 na miejscach siedzących. Autobus ma posiadać niską podłogę na całej długości, dzięki czemu będzie bezpieczny i wygodny dla osób jadących nim na stojąco. Przewidziano też przestrzeń na wózek. Autobusy będą klimatyzowane, a także wyposażone w ogrzewanie wodne wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i pompy ciepła, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, okna przesuwne bądź uchylne, system informacji pasażerskiej z tablicami LCD i LED, system automatycznych zapowiedzi, nagłośnienie, biletomat na karty, monitoring z kamerami wewnętrznymi i zewnętrznymi oraz system liczenia pasażerów.
Zgodnie z zamówieniem, układ sterujący pracą silnika ma być wyposażony w funkcję ograniczenia prędkości maksymalnej autobusu do 80 km/godz. z możliwością zmiany. Czas tankowania wodorem określono na 12 minut, a minimalny zasięg określono na 300 km.
Nowymi autobusami pojedziemy już w przyszłym roku.
af, fot. www.lublin.eu
Last modified: 13 września, 2023
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS