Trwa weryfikowanie obowiązków, które powinni spełniać przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową. Prezes UOKiK początkowo zaapelował do kilkunastu spółek, by wprowadziły zmiany na swoich stronach internetowych. Większość z nich zmieniła swoje praktyki, jednak na apel nie zareagowały Zalando, Booking i Travelist.
1 stycznia br. weszła w życie implementacja unijnej dyrektywy Omnibus, która przynosi korzyści dla konsumentów e-commerce. Nowe przepisy nakładają na przedsiębiorców działających w internecie nowe obowiązki informacyjne, które mają na celu zwiększenie przejrzystości i ochrony konsumentów. Dzięki temu, konsumenci mają mieć łatwiejszy dostęp do kluczowych informacji, a co za tym idzie, będą mogli podejmować bardziej świadome decyzje podczas korzystania z platform sprzedażowych.
Dla przypomnienia, jedne z postanowień dyrektywy Omnibus to m.in. wymóg podawania numeru telefonu przez przedsiębiorców działających w internecie oraz obowiązek informowania konsumentów o tym czy i w jaki sposób platformy internetowe weryfikują udostępniane opinie.
Inne obowiązki to np. podawanie informacji odnośnie tego, czy oferta pochodzi od przedsiębiorcy, czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, jak również jasne określenie podziału obowiązków między platformą a sprzedawcami lub usługodawcami.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych i stwierdził, że w 19 przypadkach doszło do naruszeń przepisów dotyczących obowiązków informacyjnych. W rezultacie, Prezes UOKiK wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany praktyk. Większość z nich odpowiedziała wówczas na wezwanie i dokonała niezbędnych modyfikacji w swoich działaniach. W tym gronie znalazły się takie strony internetowe jak: Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, AliExpress, Wakacje.pl, Free Now, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro.
Okazało się jednak, że nie wszystkie spółki zareagowały na upomnienie Prezesa UOKiK. Mowa o Zalando, Booking i Travelist, które nie podjęły działań w celu dostosowania się do nowych przepisów. Dlatego też Prezes UOKiK postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 procent obrotu.
– Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zamawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
W poniedziałek 28 sierpnia br. Prezes UOKiK poinformował o pierwszej w historii Urzędu karze związanej z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych. Karą finansową obciążono spółkę Olimp Laboratories.
W nawiązaniu do sprawy z 2020 r. związanej z nieprawidłowościami cenowymi w sklepach sieci Biedronka, spółka Jeronimo Martins Polska będzie musiała nie tylko zapłacić karę finansową, ale również umieścić w każdym sklepie komunikat informujący o prawach klienta.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS