A A+ A++

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wreszcie wydała pozytywną opinię na temat „Tramwaju na południe”. Można rozpocząć tę gigantyczną inwestycję.

***

21 sierpnia GDOŚ wydała długo wyczekiwaną przez władze Katowic i mieszkańców decyzję środowiskową. To daje możliwość ukończenia prac projektowych i uzyskania pozwolenia na budowę, a następnie wyłonienia w przetargu wykonawcy prac budowlanych.

5,2-kilometrowa linia tramwajowa na południe Katowic wraz z centrum przesiadkowym Kostuchna będzie największą inwestycją w obszarze transportu publicznego w najnowszej historii miasta. Jej łączna wartość szacowana jest na ponad 350 mln zł.

– Budowa nowej, ponad 5-kilometrowej linii tramwajowej to świetna informacja dla tysięcy mieszkańców południa Katowic. Zyskają oni możliwość szybkiego i komfortowego dojazdu do centrum miasta – mówi prezydent Marcin Krupa.

I dodaje: – Przejazd z Kostuchny do centrum zajmie zaledwie 20-24 minuty, a więc o wiele szybciej niż przejazd własnym autem. Nowa linia tramwajowa wpisuje się także w budowę zrównoważonego i ekologicznego miasta. Ograniczenie ruchu samochodowego – a tym samym korków – oznacza zmniejszenie emisji spalin i hałasu, a także oszczędność czasu.

Oczekiwanie na decyzję środowiskową

Katowice w lutym 2019 roku złożyły wniosek o wydanie decyzji środowiskowej umożliwiającej realizację inwestycji „Tramwaj na południe”. Było to zwieńczenie kilku lat pracy zespołu osób i firm zewnętrznych zaangażowanych w ten projekt.

Przebieg liczącej 5,2 km linii tramwajowej został wytyczony w oparciu o wynik konsultacji społecznych. Przypomnijmy, że konsultowane były cztery warianty.

Zdaniem katowickiego magistratu wybrany wariant charakteryzuje się największym poziomem bezkolizyjności z istniejącymi zabudowaniami. Jednocześnie linia tramwajowa pobiegnie na obrzeżach obszaru zurbanizowanego, dzięki czemu tramwaje będą się poruszać szybciej, co skróci czas dojazdu do centrum miasta.

Niezależnie od konsultacji społecznymi przedstawiciele władz miasta spotykali się z właścicielami nieruchomości znajdujących się w sąsiedztwie planowanej inwestycji. Jednocześnie wykonana została szczegółowa inwentaryzacja przyrodnicza.

We wrześniu 2020 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową, ta jednak została zaskarżona przez Górnośląskie Towarzystwo Przyrodnicze im. Andrzeja Czudka oraz Stowarzyszenie „Razem z Naturą”. Sprawa została przekazana do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która od tego czasu wniosek rozpatrywała i kilkanaście razy przesuwała termin wydania decyzji w tej sprawie.

Prezydent miasta w tej sprawie wielokrotnie interweniował. Wreszcie jest tak oczekiwana decyzja.

Uchyla ona w części decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Rozbudowa układu drogowego wraz z budową linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna”. W tym zakresie orzeka co do istoty sprawy lub umarza postępowanie organu pierwszej instancji, a w pozostałej części utrzymuje decyzję w mocy.

Decyzja jest ostateczna (w administracyjnym toku instancji).

– To oznacza, że możemy ponownie ruszyć z pracami projektowymi. W przyszłym roku rozpoczniemy przetarg na wybór wykonawcy „Tramwaju na południe”. To doskonała wiadomość dla naszych mieszkańców, którzy oczekują tej inwestycji – podsumowuje prezydent Marcin Krupa.

Jakie kolejne kroki?

Zakończenie prac projektowych ma nastąpić do 12 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenia na budowę, które z kolei umożliwi ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych.

Przetarg zostanie ogłoszony najpóźniej w drugiej połowie 2024 roku.

5,2-kilometrowa linia tramwajowa na południe Katowic będzie największą inwestycją w obszarze transportu publicznego w najnowszej historii miasta.

Trasa rozpocznie swój bieg od uruchomionego w 2020 roku Centrum Przesiadkowego Park & Ride „Brynów”, a zakończy się w kolejnym Centrum Przesiadkowym Park & Ride „Kostuchna”, przy ulicy Bażantów powyżej skrzyżowania z ul. Zabłockiego.

Wraz z nową linią powstanie sześć przystanków tramwajowych, z których trzy będą także zapewniały możliwość bezpośredniego przesiadania się na autobus w systemie „drzwi – drzwi”.

Jedną z największych zalet tramwaju na południe będzie jego szybkość. Średni czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku wyniesie w godzinach szczytu ok. 20-24 minuty – a więc stanowić będzie atrakcyjną alternatywę dla dojazdu samochodem do centrum miasta.

Wzdłuż linii tramwajowej będzie biegła także droga rowerowa, a na przystankach tramwajowych pojawią się parkingi dla rowerów.

Koszty budowy i starania o środki unijne

Trwają przygotowania do złożenia wniosku o dofinansowanie Unii Europejskiej. Budowa nowej linii tramwajowej od pętli „Brynów” do centrum przesiadkowego „Kostuchna” kosztować ma prawie 277 mln zł,. Dofinansowanie Unii może sięgnąć ponad 191 mln zł.

Część inwestycji finansowana będzie bezpośrednio przez miasto. Chodzi o budowę centrum przesiadkowego „Kostuchna”. Koszt budowy to prawie 74 mln zł, z czego dofinansowanie unijne może wynieść 51,5 mln zł a resztę muszą wyłożyć Katowice.

***

Tych 200 tys. ludzi naprawdę nie musiało umrzeć.

Poruszający film o pandemii – link do strony z filmem: Pandemia Czas Próby (do obejrzenia na komputerze i na niektórych komórkach; zwróć uwagę na to, by zacząć od części pierwszej).

Jeśli masz problem na komórce a chcesz go na niej obejrzeć – w przeglądarce telefonu po prostu wpisz iboma.media

***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Za WKS UM Katowice, fot. T. Kawka.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGorzkie słowa o piłkarzach Legii. “Grają jak dzika drużyna, chłopaki na podwórku”
Następny artykułAngielski dla maturzystów i nie tylko – jak się uczyć?