A A+ A++

Terminal może ruszyć w 2028 r. Choć przecież w Polsce może zmienić się niebawem władza. A też nie jest tajemnicą, że rząd PiS znacznie przychylniej patrzy na zachodniopomorskie inwestycje niż czołowi politycy PO. Jest więc możliwość, że rząd w innej konfiguracji – o ile taki się uformuje – nie będzie chciał inwestycji kontynuować” — pisze należący do grupy Ringier Axel Springer Business Insider.

Niemieccy samorządowcy nie chcą wielkiej inwestycji w Świnoujściu. Za powód sprzeciwu podają wypadki i degradację środowiska. Dziennikarze Business Insider przy okazji opisu sprzeciwu wobec inwestycji zasugerowali, że Platforma Obywatelska się do niego przychyli. I będzie próbowała zablokować inwestycję, jeśli dojdzie do władzy.

Strona niemiecka wykorzystuje wszelkiego rodzaju aspekty właśnie związane z ochroną środowiska na rzecz blokowania inwestycji

— mówił także wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

CZYTAJ WIĘCEJ: Gróbarczyk o rozbudowie portu w Świnoujściu: Strona niemiecka wykorzystuje aspekty ochrony środowiska do blokowania inwestycji

Dodał, że „to już kolejna tego typu akcja skierowana ze strony niemieckiej właśnie w ramach osłabienia czy próby zablokowania tej inwestycji”.

Niemiecki sprzeciw

Wcześniej także „Deutsche Welle” napisało, że „Niemcom nie podobają się polskie plany budowy portu w Świnoujściu”. Dodano, że „boją się o przyrodę i turystykę”. Jak zauważono w „DW”, nie przekonuje ich wyznaczenie przez Polskę nowego toru podejściowego dla statków.

Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu nadal budzi sprzeciw niemieckich władz samorządowych, organizacji ekologicznych oraz posłów do Parlamentu Europejskiego. Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego, krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje. Przeciwnicy polskiego portu kontenerowego zwracają uwagę na tereny Natura 2000, wyznaczone i chronione przez UE, na których budowa jest dozwolona tylko wtedy, gdy nie ma to wpływu na przyrodę

— czytamy w „DW”.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało w lipcu br. z dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie umowę na realizację zadania pn. „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.

Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 m i szerokości 500 m, obejmującego odcinek o długości ok. 70 km.

Koszt inwestycji

Koszt inwestycji to 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł to dofinasowanie ze środków unijnych. Za realizację zadania odpowiadał będzie dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Trasa nowego toru wodnego będzie w całości przebiegać w polskich obszarach morskich. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa Północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy niemieckich wód morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.

Odpowiednią infrastrukturę dostępową dla głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu zapewnić ma wieloletni program pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”. Został on ustanowiony uchwałą rządu w maju br. Wartość programu to 10,26 mld zł, a budżet państwa przekaże 7,46 mld zł.

edy/BusinessInsider/PAP

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGiertych i Hołdys atakują symetrystów. “Szmalcownicy”
Następny artykułWalczymy na trudnym terenie w Sułowie [RELACJA LIVE]