A A+ A++

Unia Europejska rozważa wprowadzenie nowych regulacji mających na celu obniżenie ilości incydentów na drogach z udziałem starszych kierowców. Decyzja ta wywołuje zdziwienie, zwłaszcza w kontekście dostępnych danych, które wskazują, że seniorzy są odpowiedzialni za najniższą liczbę wypadków.

Fot. Pixabay

Statystyki vs. Propozycje

Statystyki policyjne wykazują, że osoby powyżej 60 roku życia są odpowiedzialne za wskaźnik wypadków wynoszący 3,49 na 10 tysięcy ludzi, podczas gdy wskaźnik ten w grupie wiekowej 18-24 lata wynosi 13,77. Mimo to, nowe działania UE są kierowane właśnie w stronę starszych kierowców.

Zgodnie z propozycją UE, kierowcy w wieku 70 lat i więcej mieliby co pięć lat odnawiać prawo jazdy, poddając się testom oceniającym ich zdolności kierowania pojazdem. Szczegóły testów miałyby być ustalane przez indywidualne kraje członkowskie, a prawo jazdy obowiązywałoby przez 15 lat i byłoby w formie elektronicznej.

Mieszane Reakcje

Ekspertów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego podzielono w tej kwestii. Część z nich widzi potencjalną korzyść dla bezpieczeństwa na drogach, podkreślając, że zdolności reakcji i percepcji mogą się pogarszać z wiekiem. Jednak inni argumentują, że skupienie się na grupie wiekowej 70+ może być niesprawiedliwe i niewsparte statystykami.

Dyskusja nie ogranicza się tylko do aspektu bezpieczeństwa. Pojawiły się obawy dotyczące prywatności i ewentualnych zagrożeń związanych z wyciekiem danych w związku z planowaną digitalizacją praw jazdy.

Perspektywa Polski

W Polsce rozwija się debata nad potencjalnymi zmianami. Organizacje senioralne zwracają uwagę na indywidualne podejście do każdego przypadku i podkreślają doskonałą kondycję wielu osób w wieku 70 lat i starszych. Młodsze pokolenia są otwarte na działania zwiększające bezpieczeństwo, ale podkreślają potrzebę bardziej kompleksowych programów edukacyjnych, a nie skupiania się tylko na jednej grupie wiekowej.

W Polsce, gdzie prawo jazdy jest ważne na stałe, propozycje te mogą wydawać się szczególnie odległe. Jak na razie nie ma obowiązku przechodzenia żadnych dodatkowych badań, bez względu na wiek.

Podsumowanie

Nowe propozycje regulacji kierowane do starszych kierowców w UE wydają się być kontrowersyjnym krokiem. Wywołują one zarówno poparcie, jak i krytykę, a ich wprowadzenie może skutkować długotrwałą debatą, zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym. Wydaje się, że większe skupienie na danych i kompleksowym podejściu do edukacji kierowców mogłoby być bardziej efektywne i sprawiedliwe dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułАкт піратства: напад РФ на судно, що прямувало до Ізмаїла створює прецедент – Подоляк
Następny artykułS. Judyta Bożek dzieliła się świadectwem życia misyjnego w Zambii