Dwa wiadukty kolejowe, jeden drogowy i mijanka. To plan na przebudowę na linii kolejowej przebiegającej przez południowe dzielnice Katowic. Dzisiaj w Katowicach podpisana została umowa na projekt, który pozwoli na odseparowanie ruchu pociągów i samochodów.
Aktualnie na linii nr 142 trwają prace w ramach tzw. programu przystankowego. Celem jest przywrócenie ruchu pasażerskiego. Ta linia to 15-kilometrowy łącznik pomiędzy Ligotą a Tychami. Jeszcze w latach 90. kursowały tu pociągi pasażerskie, a później już tylko towarowe. Po wielu latach pociągi osobowe wrócą do południowych dzielnic Katowic. Wiosną rozpoczęła się budowa czterech przystanków: Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Saska. Prace są na zaawansowanym etapie i mają zakończyć się w IV kwartale tego roku.
PRZECZYTAJ TEŻ: Powstają nowe przystanki kolejowe w Katowicach. Z jednym jest duży problem
Jednak to nie jedyny projekt, który będzie realizowany na tej linii kolejowej. Katowice przy współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią (GZM pokryje wkład własny w inwestycję) uzyskały dofinansowanie z rządowego programu Kolej Plus. Dzięki temu w dzielnicach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania. Oznacza to, że kierowcy nie będą musieli czekać na przejazdach, kiedy już linia nr 142 będzie na stałe wykorzystywana.
Wiadukty kolejowe powstaną nad ul. Jankego w Ochojcu i ul. Boya-Żeleńskiego w Kostuchnie. Tam samochody pojadą dołem, a pociągi górą dwupoziomowych skrzyżowań (jak na ul. Armii Krajowej). Odwrotnie będzie na ul. Kołodzieja. Tam samochody będą jechały wiaduktem drogowym nad torami. Wszystkie te skrzyżowania dróg i torów będą więc bezpieczniejsze. Powstanie też dodatkowy tor (mijanka) w Murckach, co umożliwi sprawniejsze prowadzenie ruchu pasażerskiego i towarowego.
Dzisiaj podpisano umowę z wykonawcą, który ma zaprojektować wiadukty i mijankę. Projekt pod nazwą „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142” powinien powstać do 2025 roku. Koszt prac projektowych to 6,8 mln zł netto. Budowa jest planowana w latach 2026-2029. Szacowana wartość całej inwestycji to ponad 142 mln zł. Teraz może wydawać się, że ta linia kolejowa jest mało istotna. Jednak w niedalekiej przyszłości pociągi mogą bardzo często korzystać z objazdowego szlaku pomiędzy Katowicami a Tychami przez Podlesie, Kostuchnę, Murcki i Ochojec.
PRZECZYTAJ TEŻ: Z Katowic, przez Chebzie do Bytomia w 23 minuty. Rusza projektowanie kolejowego łącznika
W trakcie wielkiej inwestycji, czyli przebudowy linii E65 – od Będzina aż do Katowic Piotrowic – ruch kolejowy ma być prowadzony właśnie tędy. Linia nr 142 będzie ważnym połączeniem, żeby zminimalizować utrudnienia i utrzymać połączenie z Tychami. Im intensywniej będzie wykorzystywana, tym większe będą utrudnienia na przejazdach kolejowo-drogowych. Ruch pociągów będzie wpływał na ruch samochodów. Kierowcy mogą to odczuwać już pod koniec tego roku. To wtedy na szlak prowadzący przez południowe dzielnice mogą wrócić pociągi osobowe.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS